Scania minskar klimatpåverkan med GPS-teknik
Scania har utvecklat en farthållare som använder GPS för att avgöra fordonets position och förutsäga vägens topografi. Marschfarten anpassas inför upp- och nerförsbackar, vilket hjälper föraren att få ut så mycket som möjligt av varje droppe bränsle. Systemet kan ge en besparing på upp till 3 procent vid körning på kuperade vägsträckor.
Systemet – Scania Active Prediction – är ännu ett exempel på Scanias målmedvetna satsning på förarna och hjälper dem att spara bränsle och miljö. Det är intuitivt och anpassar körningen till topografin på samma sätt som de skickligaste lastbilsförarna gör. Vid körning på nya sträckor, i mörker eller vid dåligt väder hjälper systemet även erfarna förare att spara bränsle.
Tidsfaktorn har ofta hög prioritet vid transporter och priset för detta blir högre bränsleförbrukning. Scanias nya farthållare har utvecklats för att hjälpa förare att komma fram i tid utan att slösa med bränsle.
Scanias farthållare med aktiv framförhållning bidrar till en bränslebesparing på upp till 3procent med minimal tidsförlust jämfört med landsvägs- eller motorvägskörning med vanlig farthållare. Maximal fördel nås i böljande terräng där vägen aldrig är riktigt plan.
Tidsförlusten på en hel dags körning är bara ett par minuter, vilken för de allra flesta transportörer är marginellt i jämförelse med vinsterna för ekonomi och miljö.
Beräknat på en 40-tons lastbilskombination (dragbil och semitrailer) som körs 180 000 km per år innebär en besparing på 3 procent att bränsleåtgången minskar med omkring 1 700 liter. Det motsvarar en årlig minskning av bränslekostnaden med närmare 20 000 kronor och en minskning av koldioxidutsläppen med drygt 4 ton.
Med start under nästa år börjar Scania leverera lastbilar med systemet till kund. I centrala och västra Europa finns det idag topografisk kartdata tillgänglig för 95procent av vägnätet.