Europa nästa marknad för Öhlins
B
andagar är en trend som växer i Sverige och de som deltar använder ofta sina bruksbilar. Samma bil som man åker till banan med, förväntas prestera hyfsade tider på racingbanan för att morgonen därpå skjutsa barnen till dagis. En omöjlig ekvation?
Inte om du frågar stötdämpartillverkaren Öhlins som har tillverkat stötdämpare för den Japanska eftermarknaden sedan början av 90-talet. Här tog man tidigt sin egen bil, mötte upp likasinnade och körde konbanetävlingar, även kallat gymkhana eller superstage.
MEN ÄR DET VERKLIGEN möjligt att kombinera dessa två världar med gott resultat?
– Det är inga problem att göra en bil som är fantastisk på bana. Svårigheten för oss ligger i att även skapa komforten till jobbet och affären, vilket är 99 procent av vad bilen används till.
Orden kommer från Mats Thorsell, ansvarig för Öhlins produkter på bilsidan. Han ser att allt fler uppdaterar sin originalfjädring även på relativt dyra bilar som Porsche och prestandamodeller av BMW.
– Dagens prestandabilar kommer ofta med fler hästar än vad ägaren av bilen klarar av, hjulen håller också godtagbar standard. Däremot behöver man arbeta vidare med chassit eftersom biltillverkarna lägger väldigt lite pengar på stötdämpare och fjädrar i förhållande till motorns prestanda, konstaterar Mats Thorsell.
ROAD&TRACK-PROGRAMMET tillverkas i Japan där Öhlins i dag är väletablerade. Nu vill man även satsa på Europa och de som bestämmer färdriktningen i Sverige är Öhlins Auto Norden, ett eget säljbolag med säte i Karlstad.
Försäljningen låg tidigare på franchise men Öhlins har nu valt att sköta det på egen hand för att ha kontroll på det som produceras och hjälpa till med eftermarknaden.
– Road&Track innebär att vi får en förstärkning av vår produktportfölj och ökar möjligheten att växa på vägsidan. Innan nylanseringen hade vi några få applikationer som vi tillhandahöll, men nu vänder vi oss till en bredare publik, säger Lars Andersson, platschef på Öhlins Auto Norden.
– I stället för våra renodlade racingprodukter lämpar sig det nya produktsortimentet mer för gatbilar. De är komfortabla på gatan men tål också en hel del påfrestning på banan.
DET NYA produktionssortimentet har i dagarna anlänt från Japan och Öhlins kan nu börja erbjuda ”över-natten-leveranser” till kunder i Europa.
– Vi kommer att starta upp marknadsföringen i vår med aktiviteter i bilmedier, på utvalda banträffar och genom märkesklubbar. Allteftersom efterfrågan ökar kommer vi att bygga ut ett återförsäljarnät av olika aktörer som har den kompetens som behövs för att sälja våra produkter. Öhlins Auto Norden är en ganska ny företeelse och vi behöver marknadsföra oss, konstaterar Lars Andersson som inte ser Road&Track som en produkt för reservdelskedjor.
– Det är mer en försäljning från oss till kunden eller från oss till återförsäljare. Men intresset överlag ser väldigt bra ut just nu och vi har väldigt mycket på gång inom rally och racing. Inom ett par år är tanken att vi ska dubbla försäljningen och målet är att ta fram så många applikationer som möjligt för att nå våra försäljningsmål, säger han.
FRAMFÖRALLT SER ÖHLINS att bandagar har ökat i Skandinavien och Lars Andersson vill gärna knyta till sig ambassadörer som provar produkterna och kan vara språkrör åt Öhlins. Ett annat sätt att nå ut är via Facebook.
– Vi får mycket respons därigenom, vilket är kul. Vi känner oss lite som pionjärer eftersom det inte är så många aktörer inom motorsportbranschen som är representerade på Facebook.
KLAS SKARIN