23948sdkhjf

Höjd bensinskatt drabbar ingen fattig, eller?



Forskare vid Göteborgs universitet har med världens största undersökning av bensinskatters påverkan visat att det inte är låginkomsttagare utan medel- och höginkomsttagare som påverkas mest. Särskilt tydlig är effekten i fattiga länder. En intressant slutsats. Men det behöver man väl inte precis vara forskare för att förstå. I fattiga länder har ju inte precis de fattiga någon möjlighet att köpa bilar eller andra fordon.
Högre skatt på bensin är en effektiv klimatpolitik som avsevärt kan minska utsläppen av växthusgaser, anser forskarna. Ett vanligt argument mot höjda bensinskatter är föreställningen att de främst drabbar de redan fattiga.
Världen behöver minska utsläppen av växthusgaser med minst två procent per år för att undvika mer global uppvärmning än två grader.
”Bensinbeskattning är en effektiv klimatpolitik och har inte någon oproportionerligt negativ effekt på fattiga människor. Mäktiga lobbyister har motarbetat höjningar av bensinskatten och fått människor att tro att en sådan klimatpolitik framförallt skulle drabba de fattiga. Våra forskningsresultat motsäger detta, och särskilt tydligt är det i utvecklingsländer,” säger Thomas Sterner, professor i miljöekonomi vid Göteborgs universitet och Lead author för FN:s klimatpanels (IPCC) arbetsgrupp om Mitigation of climate change (begränsning av klimatförändringar).
Forskarna drar slutsatsen att i vissa höginkomstländer, främst USA, kan höjd bensinskatt i någon utsträckning påverka de redan fattiga mest (regressiv skatt), men i de flesta länder och särskilt i utvecklingsländer gäller att högre bränsleskatter främst påverkar medel- och höginkomsttagare (skatten är progressiv). I exempelvis Indien, Kina och många afrikanska länder är bilar och drivmedel lyxvaror. I många europeiska länder, däribland Sverige, är effekten av bensinskatt neutral, det vill säga alla hushåll oavsett inkomstnivå lägger ungefär lika stor andel av sin inkomst på bensinskatt.
Det tog inte lång tid för Miljöpartiet att haka på. ”Det är dags för de andra partierna att tänka om gällande högre skatt på utsläpp från bilar”, säger Helena Leander, miljöpolitisk talesperson för Miljöpartiet. 

Att de fördelningspolitiska effekterna är positiva fäller en av de vanligaste ursäkterna mot att inte höja skatten på utsläpp från bilar, konstaterar Leander. Förmodligen får man i alla fall med sig socialdemokraterna vars ledare Håkan Juholt tidigare förklarat att han vill höja bensinskatten.
Professorn Thomas Sterner anser att bensinskatten är det enda politiska verktyg hittills som visat sig minska koldioxidutsläppen. Det här lär bli nytt bränsle i debatten om höjd bensinskatt.
Olle Holm
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063