23948sdkhjf

Verkstädernas villkor i fokus på Automessen

Striden mellan Kia Sverige och Sveriges Bildelsgrossisters Förening (SBF) om garantier och service har väckt uppmärksamhet även i Norge. SBF har ju anmält Kia Sverige till marknadsdomstolen och hävdar att bilmärket försöker kringgå EU:s konkurrensregler.
Det striden gäller är att Kia Sverige kräver att bilarna måste använda märkesverkstad för service för att garantierna ska gälla.
Den norska tidningen Motorbransjen har tagit upp frågan och noterar att Norge inte följer Sverige. Även i Norge har Kia sju års garanti men inga krav på att service och reparation måste ske på märkesverkstad. Det är ju speciellt intressant eftersom Norge inte är med i EU. Situationen borde alltså vara tvärtom, att det var Kia i Norge som kräver märkesverkstad men inte i Sverige.
SBF:s ordförande Christer Liljenberg tror att det kan bero på att Kia använder Sverige som ”test-land” för att se om man kan komma förbi EU-reglerna.
Liljenberg fanns även på plats på Automessen på Lilleström, den norska branschmässan som i år hade lockat nära 120 utställare. I ett anförande på mässan förklarade Liljenberg att märkeshandeln i framtiden kan räkna med att förlora ”monopolet” på bilarnas säkerhetssystem, en av de största förändringarna på den framtida servicemarknaden. Den största utmaningen i framtiden är att se till att de fria verkstäderna har tillgång till information om telematik och säkerhetssystem, konstaterade han enligt Motorbransjens referat. Idag finns flera olika typer av telematik i nya bilar till exempel E-call (Emergency), B-ring och S-samtal.
E-call borde inte utgöra något problem för det är ett system som alla fullt ut kan stödja. Det är värre med de andra två. När de utlöses från bilen länkas de direkt till respektive märkesverkstad. Det gör att bilägaren inte har något fritt val att välja verkstad. Liljenberg förklarade att telematik i bilen måste vara tillgänglig för hela branschen. På säkerhetssidan räknade Liljenberg med att de fria verkstäderna kommer att ges full möjlighet att koda nycklar och startspärr, något som biltillverkare hittills har reserverat för sina verkstäder. SBF anser att nästa stora utmaning för de fria verkstäderna är att bygga upp tillräcklig kompetens för att kunna ta hand om service och reparation av hybridbilar.
Olle Holm
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.119