100 innovationer på Tekniska museet – Volkswagen visar upp världens bränslesnålaste personbil
Tekniska museet i Stockholm har låtit svenska folket välja de 100 viktigaste innovationerna genom tiderna. Genom undersökningar har vuxna och skolelever i årskurs sex valt ut vad som ska visas i museets stora utställning, och bidragit med personliga berättelser kring dem. Besökare kommer också att kunna göra sin röst hörd, i utställningen och på webben, och påverka vad som visas på museet.
Folkets val visas i en 2 000 kvadratmeter stor utställning och blir den största som Tekniska museet någonsin producerat. I utställningen visualiseras innovationer på nya och spännande sätt. Här finns gamla bekanta som hjulet, elektriciteten, sophantering och kläder, men också nytillkomna favoriter som internet, sminket, matkassetjänster och pacemaker.
En av de utvalda innovationerna är bilen – något som gläder Volkswagen, som är en av tre stora samarbetspartners till utställningen.
– Just innovation är ett av Volkswagens kärnvärden, vilket har kännetecknat företaget från Bubblan på tidigt 40-tal till dagens modeller. Vi filosofi är att demokratisera innovationer, det vill säga att vi gör ny teknik tillgänglig för så många som möjligt. Därför känns det självklart för oss medverka i denna utställning och representera bilen, säger Niclas Runberg, marknadschef på Volkswagen Personbilar.
Under öppningshelgen, 25-26 februari, kan besökare stifta bekantskap med en världsnyhet från Volkswagen – enlitersbilen XL1. Detta koncept för framtidens mobilitet har aldrig tidigare visats upp utanför en bilsalong och heller aldrig på svensk mark. XL1, eller enlitersbilen, är en tvåsitsig bil som förbrukar under en liter diesel per 100 km, vilket gör den till världens bränslesnålaste personbil. Detta är möjligt tack vare innovativa lösningar.
– XL1 är en bil som föregriper framtiden. Den här konceptbilen smälter samman miljömässig hållbarhet med design och livsstil på ett helt nytt sätt. Ett högteknologiskt fordon från Volkswagen, säger Niclas Runberg.
Utställningen 100 innovationer öppnar på Tekniska museet 25 februari och visas i tre till fem år framåt. XL1 kommer att finnas på plats under pressvisningen 23 februari och under öppningshelgen, 25-26 februari.
Framtidens mobilitet är ett flitigt diskuterat ämne i dessa dagar. Nyckelfrågan är: hur mycket är det möjligt att minska bränsleförbrukningen om alla effektivitetshinder kunde elimineras? Nu har Volkswagen ett svar på den frågan – och det i form av nya XL1, som står för en blandad förbrukning av 0,9 liter per 100 km! Ingen annan hybridbil, utrustad med både el- och förbränningsmotor, kan uppvisa en lägre förbrukningssiffra.
Konceptuellt är XL1 det tredje utvecklingssteget i Volkswagens strategi för den så kallade enlitersbilen. När det nya millenniet startade formulerade Dr. Ferdinand Piëch – idag styrelseordförande för Volkswagen AG – det visionära målet att introducera en bil möjlig att använda i vardagsbruk med en bränsleförbrukning lägre än en liter per 100 km. Med nya XL1 demonstrerar Volkswagen att det målet nu är inom räckhåll.
Nya Volkswagen XL1 står för ett CO2-värde på 24 g/km, tack vare en kombination av lättviktskonstruktion (monococque och karossdelar i kolfiber), mycket lågt luftmotståndsvärde (Cd 0,186) och ett plug-in-hybridsystem bestående av en tvåcylindrig TDI-motor (35 kW/48 hk), elmotor (20 kW/27 hk), sjuväxlad dubbelkopplingsväxellåda (DSG) och litium-jon-batteri. Resultatet blir en bränsleförbrukning på 0,9 liter/100 km (24 g CO2/km).
Eftersom bilen är designad som en plug-in-hybrid har XL1-prototypen också en räckvidd på upp till 35 km enbart med elmotorns hjälp – med noll CO2-utsläpp som resultat. Används både TDI- och elmotorn är räckvidden cirka 550 km.
Batteriet kan laddas upp från ett vanligt 220-voltsuttag. Systemet kan också återvinna energi vid inbromsningar – då kan merparten av energin lagras i batteriet för att användas på nytt. I det här fallet fungerar elmotorn som en generator.
Trots sin höga nivå av effektivitet har Volkswagens utvecklare lyckats designa en karossform som erbjuder gör bilen möjlig att använda i vardagen. Ett exempel är att sätena är placerade bredvid varandra istället för den tandemplacering som visades i både den första enlitersbilen 2002 och i L1 som presenterades 2009. I nya XL1 gör måsvingedörrar det enklare att både kliva i och ur bilen. Andra framsteg är tillverkning av karossdetaljer i förstärkt kolfiber (CFRP) – en teknik som används inom Formel 1.