23948sdkhjf

Intelligent visningssystem för däckslitage

En för kraftig negativ eller positiv camber eller en felaktigt inställd toe-in eller toe-out gör att ett däck slits ut i förtid. Med det mycket enkla Continental VAI-systemet är det lätt att upptäcka felinställda hjul och axlar på lastbilar och släp utan att man behöver använda dyra elektroniska mätmetoder. VAI har använts i flera år i USA med stor framgång. Nu lanserar Continental som första däcktillverkare VAI i Europa.

Inte ens de bästa däcken till tunga fordon kan motverka felinställda hjul. För att undvika onödiga ökningar i bränsleförbrukningen på grund av felinställd camber eller toe-in/out, tillhandahåller Continental den patenterade visuella hjulinställningsindikatorn VAI, en lika praktisk som unik kontrollmetod. VAI-systemets princip bygger på individuell övervakning av varje enskilt däck utan att man behöver använda några elektroniska mätsystem.

På fem angivna mätpunkter runt däckskuldran sitter en indikator i form av parade sajpningar. Redan efter några tusen kilometers körning kan du med hjälp av de mellan en och fyra millimeter djupa, streckformade indikatorerna se om slitaget är identiskt på båda sidor av skuldran jämfört med hjulet på samma axel på motsatt sida av fordonet. Till och med en icke-fackkunnig användare kan omedelbart se om axlarna är felinställda med hjälp av VAI

Med detta exklusiva mätsystem som tillhandahålls av Continental kan man i god tid upptäcka onödigt däckslitage och ökad bränsleförbrukning som följer av det högre rullmotstånd som ett felinställt hjul eller axel orsakar. Continental tillhandahåller det nya VAI-systemet för styraxeldäck som standard och utan extra kostnad i den nya serien av däck för fjärrtransporter i dimensionerna 315/70 R 22.5 – standard- och XL-version – och i dimensionen 355/50 R 22.5.

Bildtext: Det nya Continental VAI-systemet visar felaktiga hjulinställningar med hjälp av indikatorer på däckets slitbana.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109