Intelligent visningssystem för däckslitage
Inte ens de bästa däcken till tunga fordon kan motverka felinställda hjul. För att undvika onödiga ökningar i bränsleförbrukningen på grund av felinställd camber eller toe-in/out, tillhandahåller Continental den patenterade visuella hjulinställningsindikatorn VAI, en lika praktisk som unik kontrollmetod. VAI-systemets princip bygger på individuell övervakning av varje enskilt däck utan att man behöver använda några elektroniska mätsystem.
På fem angivna mätpunkter runt däckskuldran sitter en indikator i form av parade sajpningar. Redan efter några tusen kilometers körning kan du med hjälp av de mellan en och fyra millimeter djupa, streckformade indikatorerna se om slitaget är identiskt på båda sidor av skuldran jämfört med hjulet på samma axel på motsatt sida av fordonet. Till och med en icke-fackkunnig användare kan omedelbart se om axlarna är felinställda med hjälp av VAI
Med detta exklusiva mätsystem som tillhandahålls av Continental kan man i god tid upptäcka onödigt däckslitage och ökad bränsleförbrukning som följer av det högre rullmotstånd som ett felinställt hjul eller axel orsakar. Continental tillhandahåller det nya VAI-systemet för styraxeldäck som standard och utan extra kostnad i den nya serien av däck för fjärrtransporter i dimensionerna 315/70 R 22.5 – standard- och XL-version – och i dimensionen 355/50 R 22.5.
Bildtext: Det nya Continental VAI-systemet visar felaktiga hjulinställningar med hjälp av indikatorer på däckets slitbana.