Fullt bildelskrig mellan USA och Kina
NU TYCKER AAM ATT president Barack Obama ska sluta balansera på tåspetsarna och istället sätta ned foten och vidta federala åtgärder.
Rapporterna visar att de amerikanska bildelstillverkarna blivit överkörda av sina kinesiska kollegor/konkurrenter.
– Sammantaget visar rapporterna entydigt att Kinas flagranta användning av olagliga statliga subventioner och ett nät av aggressiv handelspraxis i stor skala dumpar priserna på ett sätt som slår direkt mot den amerikanska leveranskedjan av bildelar, säger Scott Paul, vd för Alliance for American Manufacturing som är en ideell, oberoende sammanslutning av ledande tillverkare och amerikanska stålarbetare.
– Det är viktigt att federala åtgärder vidtas för att stoppa dessa övergrepp innan de helt underminerar det pågående jobbet med återhämtningen av den amerikanska bilindustrin, säger Scott Paul.
ALLIANCE FOR AMERICAN Manufacturing hävdar att som en följd av detta nät av subventioner och olagliga metoder har Kinas export av bildelar ökat under det senaste decenniet. En stor del av denna export är på väg till den amerikanska marknaden.
Kina är den snabbast växande källan till amerikanska bildels-import. Enligt AAM-undersökningen har kinesiska bildelar för ett värde av 62 miljarder dollar importerats till USA sedan 2001. Det har gjort att handelsunderskottet mellan USA och Kina ökat med mer än 850 procent.
Enligt de nya rapporterna växer hoten mot den amerikanska bildels-industrin från kraftigt subventionerade kinesiska däck och bildelar. Denna rapport, utförd av Robert E. Scott och Hilary Wething på Economic Policy Institute (EPI), konstaterar att en stor del av jobben i USAs bilindustri hotas av il--lojal konkurrens i nästan alla USA:s delstater.
Undersökningar av AAM visar också att produktion av bildelar svarar för hela 75 procent av sysselsättningen i den amerikanska bilindustrin.
USA:s biltillverkare har haft en stark vändning tack vare den statsstödda omstruktureringen av GM och Chrysler och de USA-baserade biltillverkarna har ökat sin försäljning med 29,1 procent sedan 2009. Däremot har sysselsättningen inom bildelar och däck under samma tid bara återhämtat sig med mindre än hälften av bilförsäljningens ökning.
EN ANDRA RAPPORT, med titeln ”Att sätta gasen i botten”, har undersökt den kinesiska statens subventioner till tillverkare av bildelar. Det handlar om subventioner på 27,5 miljarder dollar mellan åren 2001 och 2011 och man fortsätter att skjuta till subventioner. Den kinesiska regeringens omfattande subventioner är enligt rapportförfattarna i många fall i strid med WTO:s handelsregler.
Enligt rapporten har importen av kinesiska bildelar till USA ökat åtta gånger mellan 2000 och 2010.
Kinas export av bildelar till USA är tre gånger större än till den näst största handelspartnern Japan, och skiljer sig radikalt från Kinas relationer med andra handels-partner. När det gäller bildelar driver Kina ett underskott i handeln med alla länder som är stora bilproducenter, till exempel Japan, Tyskland och Sydkorea, men inte till USA.
– Utöver massiva och olagliga statliga subventioner bedriver Kina också en valutamanipulation för att sänka kostnaderna för sin export. Denna avsiktliga merkantilism har potential att lamslå den amerikanska bildelsindustrin. Vad som nu behövs är federala åtgärder för att få stopp på obalansen innan tusentals fler amerikanska arbetstillfällen går förlorade, säger Scott Paul, vd för Alliance for American Manufacturing med tydligt adress till Vita Huset.
OLLE HOLM