Autoliv inför helt ny gasgenerator för krockkuddar
Autoliv har utvecklat ett nytt sätt att blåsa upp krockkuddar som är både miljövänligare och billigare än nuvarande teknik för krockkuddarnas gasgeneratorer. Dessutom minskar vikten på gasgeneratorn med ca. 20%.
Autoliv har redan börjat leverera den nya gasgeneratorn. De första leveranserna är till en europeisk tillverkare av premiumbilar.
Den nya gasgeneratorn blåser inte upp krockkudden med något pyrotekniskt ämne utan med väte och syre som reagerar med varandra. Dessutom innehåller gasgeneratorn komprimerad ädelgas. Vid förbränningen av vätgasen bildas inga askpartiklar eller restgaser, inte ens koldioxid. Den enda restprodukten är vattenånga som bara blir några få droppar 100 procentigt rent vatten när ångan kyls av.
En annan förändring är att vätet och syret blandas och reagerar med varandra i den uppblåsbara textilkudden i stället för i en stålbehållare. Därigenom behöver gasbehållarna inte lika kraftiga stålväggar som i nuvarande gasgeneratorer, vilket minskar både vikten och kostnaderna.
Hur stor viktminskningen blir beror på med vilken av de nuvarande gasgeneratorerna man jämför. Men jämfört med de flesta gasgeneratorer för framsätespassagerarens krockkudde är viktminskningen ca 20 procent. Om en fjärdedel av Autolivs krockkuddar för framsätespassagerare hade den nya gasgeneratorn, skulle 1.000 ton stål sparas varje år. Dessutom skulle bilarna med den nya gasgeneratorn minska sin bränsleförbrukning med mer än 8 miljoner liter under bilarnas livstid.
Den nya gasgeneratorn, som har beteckningen APG (för Autoliv Passenger-inflator Gas), kommer främst att användas för krockkuddar för framsätespassagerare där den nya gasgeneratorns förmåga att producera mycket gas bäst kommer till sin rätt. Nästa steg i utvecklingen blir att ta fram en variant på gasgeneratorn där gastrycket kan anpassas till hur svår krocken är och till andra parametrar. Detta kan åstadkommas genom att förse gasgeneratorn med två oberoende tändare som aktiveras efter varandra med en större eller mindre fördröjning.
Den nya gasgeneratorn har utvecklats i Sverige vid Autolivs utvecklingsavdelning i Vårgårda.