Koldioxidutsläppen fortsätter att minska
De samlade koldioxidutsläppen från trafiken minskade med ungefär en procent under 2011 jämfört med 2010. Förklaringen till minskningen är energieffektivare personbilar och ökad andel biobränslen.
De nyproducerade personbilarnas koldioxidutsläpp minskade från i genomsnitt 153 gram per kilometer 2010 till 144 gram till kilometer 2011. Det är det tredje året på rad som effektiviseringstakten är så hög. För lätta lastbilar är det genomsnittliga utsläppet 179 gram per kilometer 2011.
- Det är bra att vi nu även tar in lätta lastbilar i statistiken. Det ger oss bättre överblick över transporternas miljöbelastning genom koldioxidutsläppen, säger Thomas Eriksson ställföreträdande chef för Transportstyrelsens transportregisteravdelning.
Samtidigt som koldioxidutsläppen minskar ökar vägtrafiken med knappt två procent under 2011. Om trafiken hade varit oförändrad hade koldioxidutsläppen minskat med ungefär tre procent.
- Även om personbilarnas utsläpp har minskat med sju procent sedan 1990 har utsläppen från vägtrafiksektorn ökat med nio procent under samma tidsperiod. Det är lätta och tunga lastbilar som uteslutande står för ökningen. Men på sikt kommer inte energieffektiviseringen av personbilar räcka för att nå klimatmålen. Därför behövs en satsning på bättre tågförbindelser, kollektivtrafik och gång och cykel, men också transportsnåla tillgängliga städer, så att tillgängligheten inte behöver försämras i arbetet för att nå klimatmålen. Godstrafikens utsläpp måste också ned, säger Trafikverkets miljödirektör Lars Nilsson.
Minskningen av koldioxidutsläpp är ett resultat av energieffektivare diesel-, bensin- och etanolbilar och en ökad andel dieselbilar. Andelen dieseldrivna fordon i nybilsförsäljningen ökade med cirka 10,5 procentenheter. Samtidigt var andelen miljöbilar oförändrad på cirka 40 procent av personbilsparken.