23948sdkhjf

Minskning för personbilar och ökning för tunga lastbilar




Under februari registrerades 20 735 nya personbilar, vilket är en minskning med 1,2 procent jämfört med samma månad förra året. Hittills i år, januari-februari, har registreringarna minskat med 2,0procent. Lastbils-registreringarna totalt minskade med 13,4 procent under februari till 3 349. Hittills i år har lastbilsregistreringarna minskat med 8,3 procent. Lätta lastbilar upp till 3,5 ton minskade i februari med 15,5 procent och tunga lastbilar över 16 ton ökade med 5,5procent. Hittills i år har lätta lastbilar minskat med 10,3 procent och tunga lastbilar har ökat med 9,7 procent.
- En ökad oro på arbetsmarknaden med fler varsel har gjort att privatpersoner har blivit litet försiktigare med sina bilinköp, samtidigt som företagsmarknaden är stabil och ökade sin andel till nästan 68 procent av nybilsmarknaden i februari. Detta är ett mönster som går igen i flera länder inom EU, säger Bertil Moldén, vd för BIL Sweden.
- Personbilsregistreringarna minskade något i februari men registreringarna hittills i år ligger omräknat i årstakt väl över vår prognos för helåret på 270 000 nya bilar, fortsätter Bertil Moldén.

- Registreringarna av tunga lastbilar ökade medan lätta lastbilar minskade i februari. Trots nedgången för lätta lastbilar var årets februari den fjärde högsta februarisiffran någonsin, säger Bertil Moldén.

- Dieselandelen i februari nådde den nya rekordnivån 69 procent, vilket kan jämföras med 62 procent i februari förra året. En dieselbil har 20 procent lägre koldioxidutsläpp än motsvarande bensinbil och den ökade dieselandelen under senare år är en viktig förklaring till att koldioxidutsläppen från nya bilar har sjunkit i rekordfart i Sverige. Koldioxidutsläppen för nya personbilar under 2011 var nere på 142 g/km, vilket är en minskning med sex procent jämfört med 2010 och med hela 27 procent jämfört med 2005, säger Bertil Moldén.

- En dieselmotor behöver inte betyda fossila bränslen eftersom dieselbilar utan modifieringar kan köras på syntetisk diesel från biomassa, vilket innebär en stor potential att snabbt och enkelt kunna utnyttja förnyelsebara drivmedel. Tillgången på dessa bränslen är dock begränsad idag och det viktiga på vägen mot ett ökat fossiloberoende är att öka tillgången på alternativa bränslen. Vi hemställer därför att regering och riksdag påskyndar processen med att få fram ökad produktionskapacitet för icke-fossila bränslen, fortsätter Bertil Moldén.

- Nya moderna dieselbilar har ca 90 procent lägre utsläpp av kväveoxider jämfört med dieselbilar från början på 90-talet och 64 procent lägre utsläpp än dieselbilar från början av 2000-talet. Dieselbilar har högre kväveoxidutsläpp än bensinbilar, men det handlar om mycket låga utsläpp både för nya bensinbilar och dieselbilar. I och med de kommande Euro 6 reglerna skärps kraven för kväveoxider från dieselmotorer ytterligare och kommer nästan att vara nere på bensinbilarnas nivå, avslutar Bertil Moldén.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062