Volvo – svenska kvinnors favoritbil
Svenska kvinnor kör helst Volvo. Volkswagen är näst mest populärt och Toyota är tredjevalet. Tyska prestigemärken hamnar längre ner på kvinnornas topp tio-lista än på männens. Audi är nionde största märke bland kvinnor, medan det är sjätte störst bland män, som också gärna äger BMW och Mercedes.
Kvinnor föredrar generellt mer modest prissatta bilar från Frankrike (Renault, Peugeot), Tyskland (Ford, Opel) och Tjeckien (Skoda). Saab är bara femtestörst bland kvinnor, medan den nu konkursade tillverkaren är tredje störst bland män.
Det är också tydligt att männen är mer enkelspåriga i sitt bilval. Bland män är Volvo mer än 2,7 gånger större än närmaste konkurrenten Volkswagen. Bland kvinnor är Volvo bara cirka 50 procent större än Volkswagen.
Kvinnornas tio mest populära märken uppgår till totalt 959 966 bilar på svenska vägar, medan motsvarande lista för männen innehåller mer än dubbelt så många bilar, 1 961 038.