23948sdkhjf

LTU-studenter fick göra biltester med experthjälp

En vacker vårvinterdag i veckan fick en grupp studenter från Luleå tekniska universitet åka till Arjeplog och lära sig hur moderna bilsystem fungerar och hur man testar dem. På Colmis biltestanläggning, och med Saab-experter som instruktörer, fick de prova på hur riktig biltestning går till.

- Jag tycker det är en bra utbildning, riktigt kul, man får göra det man tycker är roligt. Jag sökte bilsystem på grund av att jag är intresserad av bilar, säger Erik Liljeström från Göteborg som läser sitt andra år som bilsystemingenjör vid Luleå tekniska universitet och han får medhåll av sin studiekamrat.

- Intressanta kurser, funkar bra säger Jonas Holmström från Linköping, även han student på LTU’s bilsystemutbildning.

Det är första gången som LTU genomför en praktisk körövning i utbildningen till bilsystemingenjör där erfarna bilutvecklare finns med. Ett samarbete har nyligen inletts med DynaTech Automotive AB som är ett helt nystartat företag med en handfull före detta SAAB-anställda med mellan 16 och 30 års erfarenhet. Företaget ska framförallt arbeta med chassieutveckling gentemot stora och små företag men har som en annan del i sitt koncept förarutbildning och eventkörningar.

- Övningarna går ut på att kunna förstå sig på hur bilen fungerar om man ändrar på vissa detaljer i den och att få förståelse för vad bilprovning innebär, säger Stefan Rundquist instruktör och fordonsutvecklare inom DynaTech Automotive AB

Övningen på biltestanläggningen Colmis Proving Ground i Arjeplog på onsdagen inleddes med en introduktion där SAAB-experterna gav förutsättningar för de praktiska körövningarna. Anläggningen har ett omfattande bansystem med minutsiös säkerhet och stor sekretess, där många aktörer är verksamma. Förutom säkerhetsinstruktioner fick studenterna en grundlig genomgång av vilka olika slags övningar som skulle genomföras. Det var allt ifrån körning på cirkelbana med fokus på bilens egenskaper vid över- och understyrning, bromstestning mot fingerad älg, slalomkörning olika bromsövningar osv. Instruktörerna hade även kopplat från olika system i bilarna och för studenterna gällde det att kunna identifiera detta i övningarna, vilket uppskattades.

- Förutom en rolig upplevelse så är det väldigt lärorikt och man märker ju skillnad på bilarna och får känna hur de beter sig och sedan får vi antagligen reda på vad det är som skiljer bilarna åt och då kan man ju koppla ihop det ena med det andra, säger studenten Erik Liljeström.

I takt med att biltestnäringen i Sverige växer, och inte minst i Norrbotten, så kommer efterfrågan på välutbildade bilsystemingenjörer att öka. Behovet har ökat, delvis på grund av krisen i fordonsindustrin från 2008 där man tvingats säga upp massor av personal och outsourcat hela verksamheter. Idag är utvecklingen den omvända och man efterfrågar välutbildade ingenjörer.

- Det är ju perfekt att vi kan möta upp den efterfrågan. Det behövs kvalificerade kompetenser och man måste ha högskole- eller civilingenjörsexamen för att kunna ta sig an de här avancerade uppdragen, säger Peter Jeppsson programansvarig för utbildningen till bilsystemingenjör vid Luleå tekniska universitet och menar att det ger jobb efter slutförd utbildning.

- Alla mig veterligen har fått jobb. Den kompetens de får fungerar mycket väl även inom verkstadsindustrin och sannolikheten att få jobb hos testentreprenörerna ökar hela tiden, säger han.

Instruktörerna från DynaTech Automotive AB var imponerade över att studenterna inte enbart var fokuserade på själva körningen.

- De har tagit sig an uppgiften ödmjukt. Det är naturligtvis väldigt lätt att komma ut på isen och sen så gasas det på för mycket och det är mer roligt att köra än att titta på uppgiften som sådan, men de har tagit till sig vad vi har sagt och lyssnat på oss och kör enligt våra korrigeringar, säger Kenneth Bäcklund biltestare inom DynaTech Automotive AB.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064