Små skadeverkstäder pressas av försäkringsbolag
Snart sagt så länge det funnits bilar har det också funnits tvister mellan försäkringsbolag och skadeverkstäder. Det gäller i Sverige och det gäller i många andra länder. Oftast handlar tvisterna om kostnaden för reparation.
I till exempel Danmark gick motororganisationer förra året ut och varnade för att försäkringsbolagen pressar verkstäderna att kompromissa om reparationerna. Verkstaden sätter ett pris på reparationen men försäkringsbolaget anser att reparationen kan göras billigare och hotar att flytta arbetet till annan verkstad om inte det lägre priset accepteras.
Skador måste naturligtvis repareras efter behov, så att en bil även efter reparationen är så säker som möjligt. Det är inte acceptabelt om försäkringsgivarna börjar diktera hur en skada på en bil måste repareras för att hålla nere sina kostnader, hette det bland annat i den danska debatten.
Tyvärr verkar samma problem finnas i Sverige. Motor-Magasinet har talat med en svensk verkstadsägare som känner sig mycket frustrerad över hur försäkringsbolagen agerar. Den aktuella skadeverkstaden arbetar enbart gentemot försäkringsbolagen, tecknar avtal med dessa och får totalentreprenad vilket gör att man kan lämna ett pris på reparationen.
Men nu krävs denna verkstad på särskilda avtal med bilimportörer/återförsäljare. Tanken är ju god så tillvida att man vill att verkstaden ska få tillgång till återförsäljarens datorprogram, utbildning osv. Men strax uppstod ett problem för Motor-Magasinets sagesman. Det finns nämligen inga regler för hur och med vem återförsäljaren på orten ska teckna dessa avtal.
Man väljer att teckna avtal lite hur som helst, kanske med dem man är bekant med, spelar golf med, är medlem i samma kyrka osv. för att hårdra det hela.
I min värld ska man teckna avtal med den verkstad som har rätt utrustning och erfarenhet samt ekonomi för att kunna laga skador på ett riktigt sätt.
Företagsledare och bilförsäljare har ringa kunskap om dessa frågor vilket gör att det lätt kan bli fel. Den verkstadsägare Motor-Magasinet talat med konstaterar att när det gäller vanlig bilservice eller reparationer så finns det ett gruppundantag som gör det möjligt för fria verkstäder att utföra sådant arbete även på nyare fordon. Men i skadevärlden är det andra regler som gäller. Nu har verkstadsägaren hamnat i konflikt med ett försäkringsbolag som vill att han ska lackera alla skador på en speciell lackverkstad. Men den verkstaden är dyrare än andra lackverkstäder på orten och skadeverkstaden vill själv välja lackerare. Men det hjälper inte. Om inte den anvisade lackverkstaden används hotar försäkringsbolaget att säga upp avtalet med skadeverkstaden.
”Vi är tyvärr alldeles för små för att gå i konflikt med försäkringsbolagen, så vi har inte råd att vara några ”rebeller”, konstaterar skadeverkstadens ägare uppgivet. Motor-Magasinet kan bara konstatera att det är tufft därute för den som är småföretagare i bilbranschen.
Olle Holm