23948sdkhjf

Feltankningar i dieselbilar ökar dramatiskt


Den stora försäljningsökningen av dieselbilar har fört med sig ett nytt problem. Antalet feltankningar har ökat med 60 procent hos försäkringsbolaget If det senaste året. Kostnaden för sanering, bärgning och förstörda motorer beräknas till totalt ca 30 miljoner kronor under 2011.

Det har varit ett starkt uppsving för dieselbilar i Sverige på senare år. Men detta visar sig nu medföra oväntade problem för bilägarna. Många tankar fel genom att hälla bensin i dieseltanken. Enligt If ökade feltankningarna med 60 procent under 2011 och kostade bolaget 15 miljoner kronor.

If uppskattar den totala kostnaden för feltankningar till omkring 30 miljoner kronor under förra året i Sverige.

– Att byta till dieselbil kan bli en kostsam affär om man glömmer bort vilket bränsle den ska ha. Vi har märkt en kraftig ökning av ärenden där våra kunder av gammal vana fyller tanken med bensin. Många känner sig lite dumma när de ringer in för att berätta vad som hänt, men vi ser att de är långt ifrån ensamma, säger Dan Falconer, motorspecialist på If.

Det är också vanligt att man tankar fel i hyrbilen, särskilt om man själv i vanliga fall kör en bil som går på bensin.

Bärgning och sanering kostar omkring 10 – 15 000 kronor. Har man däremot kört iväg så att motorn har gått sönder blir kostnaden betydligt större.

– Även om man är försäkrad blir det en kostnad för bilägarna genom självrisken. I de fall motorn går sönder blir det dessutom en extra självrisk på 20 procent, vilket kan bli över 10 000 kronor. Därför är det viktigt att tänka innan man tankar, säger Dan Falconer.

För att få ersättning för kostnaderna vid dessa feltankningar räcker det inte att ha bilen trafikförsäkrad. För att få sanering och byte av filter betalt behövs en helförsäkring. Uppstår motorhaveri till följd av feltankningen så täcks den reparationen på If av halvförsäkringen om bilen är yngre än åtta år.

Fotograf:Terje Borud Statoil

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063