Subaru med svenskbyggd gasdrift
GENOM ATT GASKONVERTERA sina två modeller Legacy och Outback täcker Subaru in en vit fläck på kartan. Dagens modellutbud är skralt men intresset för gasbilar desto större i vårt biogasvänliga land.
REDAN 2005 BÖRJADE Subarus ägare Fuji Heavy Industries att titta närmare på gaskonvertering av sin Boxermotor men intresset på världsmarknaden var svagt. Därför bestämde sig Subaru Nordic att ta saken i egna händer med hjälp av italienska BRC – ett företag specialiserat på gaskonvertering av motorfordon. Projektet, som inleddes för två år sedan, är nu i hamn och produktionen av drygt 200 bilar i månaden är i gång sedan början av året.
MOTOR-MAGASINET FICK möjlighet att provköra en av gasbilarna under sämsta tänkbara förutsättningar – med andra ord bästa tänkbara förutsättningar för en fyrhjulsdriven Subaru.
Dagen till ära radas trafikolyckorna upp på radions trafikrapport. Morgonens regn på frusna vägbanor har orsakat blixthalka i Stockholmsområdet och vi vet hur vassa landets storstadsbor är på att ta det lugnt i trafiken.
Men bakom ratten på vår Subaru Outback Boxer-CNG (Compressed Matural Gas) känner vi av blixthalkan i ratten, provbromsar längs vägen och tar det lugnt där det behövs.
EN INDIKATOR INTILL växelväljaren visar vilket drivmedel som används för tillfället. Grön lampa för biogas och röd för bensin. Under vissa lägen med gasdrift går motorstyrningen in och ger en tolvprocentig stöttning med bensin. Till exempel vid hög hastighet, hög belastning, kraftig acceleration samt vid uppstart.
Boxermotorn på 2,5 liter ger 167 hästkrafter och arbetar tillsammans med en steglös kedjedriven CVT-låda. En automatlåda som vi inte riktigt blir kompis med vid aktiv körning med sitt ryckiga uppträdande. Men i normalfallet fungerar den utmärkt.
I DAGSLÄGET BYGGS BILEN av 25 före detta Saab-anställda. Gastankarna görs i kolfiber och till skillnad mot gaskonverterade Volvo V70 AFV har Subaru valt en mer flexibel placering. En trappstegslösning gör att bagageutrymmet får fullgod höjd längst ut med plats för till exempel en barnvagn. Längst in blir utrymmet desto mindre men flexibiliteten vinner i längden och påverkar bagageutrymmet minimalt.
Subaru räknar med att sälja mellan 2 000 och 2 400 bilar per år på den svenska marknaden, men oavsett bilens förmåga i terräng och räckvidd vid långkörning är det kundens plånbok som Subaru har tittat på när konverteringen togs fram.
GENOM ATT BEHÅLLA den fullstora tanken och ge möjligheten att konvertera tillbaka bilen hoppas Subaru på ett högt restvärde och förmånerna vid nybilsköp är redan generösa med en 40 procentig reduktion på förmånsvärdet.
Fördelen är uppenbar och i dagsläget har Subaru ingen konkurrent på marknaden för fyrhjulsdrivna miljöbilar – vi får se hur länge till?
KLAS SKARIN