23948sdkhjf

Nya krav på avgift för att köra med dubbdäck

De senaste åren har det regelbundet kommit förslag om avgifter på dubbdäck för att få bilägarna att byta till friktionsdäck. Nu aktualiseras frågan igen genom att regeringen och länsstyrelsen i Stockholms län överväger en dubbdäcksavgift.
En avgift skulle kunna vara en väg för att få ned dubbdäcks-användningen i Stockholm. En rapport väntas till sommaren.
Förespråkare för avgift hänvisar bland annat till Norge där flera av de största städerna, med Oslo, Bergen och Trondheim i spetsen haft avgift i flera år.
I till exempel Bergen kostar det idag 1.200 norska kronor, cirka 1 400 svenska kronor, för att få köra med dubbdäck hela säsongen. Ett månadskort (piggedekkoblat) kostar 400 norska kronor, cirka 475 svenska kronor. Det går även att köpa ett dygnskort för 30 norska kronor, cirka 35 kronor. För fordon över 3,5 ton kostar ett säsongskort 2 400 norska kronor, drygt 2 800 svenska kronor. Den som ertappas med att köra med dubbdäck får böta cirka 750 norska kronor, nära 900 svenska kronor.
En undersökning i Trondheim för några år sedan visade att över 70 procent av bilisterna i staden körde dubbfritt och att stadsluften stadigt förbättrades. Olika kampanjer har bedrivits för att få de norska bilisterna att byta ut dubbdäcken. Bland annat bonus på en tusenlapp om man byter däck.
Men i Norge har minskningen av dubbdäck inneburit fler trafikolyckor och i Stockholm kan ökningen bli ännu större, menar en norsk trafikforskare, enligt SVT. Forskaren Rune Elvik har undersökt norska trafikolyckor på uppdrag av svenska Trafikverket. På nio år ökade de med 2 procent som en följd av att andelen dubbdäck minskat gradvis. Och ju kraftigare dubbdäcken minskar desto mer ökar olyckorna, säger han.
-Om man har en stor nedgång i dubbdäcksanvändningen så blir det mer olyckor, säger han till SVT.
Han förutspår 5 procent fler olyckor i Stockholmsområdet om bilisterna går från dagens 65 procent dubbdäck, till nivåer på runt 25 procent.
Det är idag inte tillåtet för Sveriges kommuner att ta ut avgifter på dubbdäcksanvändning. Däremot får man förbjuda fordon med dubbdäck på vissa gator, så som genomförts ibland annat Stockholm och Göteborg.
Olle Holm
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.096