23948sdkhjf

Volkswagen-koncernen presenterar rekordresultat för 2011

Volkswagen-koncernen rapporterar rekordsiffror avseende antal sålda fordon, försäljningsintäkter och resultat. - Vi gör framsteg i vår strävan att nå ledarpositionen i fordonsindustrin, sade koncernchefen Martin Winterkorn i samband med presentationen av koncernens finansiella resultat för 2011.

Volkswagen-koncernen överträffade sina mål för räkenskapsåret 2011 med nya rekord för fordonsförsäljning, försäljningsintäkter och resultat. Mer än 8 miljoner bilar såldes under 2011, vilket är nytt rekord.

Winterkorn är övertygad om att Volkswagen-koncernens breda globala positionering och stora utbud av varumärken, fordon och tjänster, bäddar för att överträffa konkurrenterna.

- Vår "Strategy 2018" fungerar och vi är på rätt spår i vår strävan att nå ledarpositionen i fordonsindustrin, sade Winterkorn.

Koncernens ekonomidirektör Hans Dieter Pötsch var också nöjd med utvecklingen under 2011:

- Genom att öka vår produktionskapacitet på tillväxtmarknader, stärker vi vår position och förbättrar vårt resultat.

Mot bakgrund av den instabila världsekonomin kommer koncernen även i fortsättningen att fokusera på disciplinerad kostnadskontroll för att ytterligare öka vinsten och därigenom sin konkurrenskraft.

2011 i siffror

Volkswagen-koncernens försäljningsintäkter ökade under förra året med 25.6 procent till 159.3 miljarder euro (126.9 miljarder euro). Rörelseresultatet ökade till rekordhöga 11.3 miljarder euro, en ökning med 4.1 miljarder euro jämfört med 2010. Produktkostnadsbesparingar på 1.1 miljard euro hade också en positiv effekt på resultatet. Koncernens tillväxt- och utvecklingskostnader uppgick till 2.6 miljarder euro och rörelsemarginalen ökade från 5.6 procent till 7.1 procent.

Totalt sett ökade vinsten före skatt med cirka 10 miljarder euro, till 18.9 miljarder euro. Även vinsten efter skatt ökade till rekordhöga 15.8 miljarder, jämfört med 7.2 miljarder 2010.

Resultat per varumärke

Volkswagen-koncernen överträffade marknaden under förra året och noterade tillväxt i samtliga nyckelregioner, trots besvärliga förhållanden på instabila marknader. Antalet leveranser ökade med 14.7 procent till 8.3 miljoner bilar, vilket gjorde att koncernens globala marknadsandel ökade från 11.3 procent till 12.3 procent.

Volkswagen Personbilar

Märket spräckte för första gången 5- miljonersgränsen och levererade 5.1 miljoner bilar under 2011, vilket är en ökning med 13.1 procent jämfört året innan. Märkets rörelseresultat ökade med 74.7 procent till 3.8 miljarder euro.

Audi

År 2011 var det mest framgångsrika någonsin i Audis historia. 1.3 miljoner bilar levererades under året, jämfört med 1.1 miljoner året innan. Lönsamheten låg också på rekordnivå – rörelseresultatet ökade med 60.1 procent till 5.3 miljarder euro.

Skoda

Även Skoda nådde nya höjder under 2011. Leveranserna ökade med 15.3 procent till 879 000 bilar, jämfört med 763 000 bilar föregående år. Rörelseresultatet ökade med 66.1 procent till 743 miljoner euro.

SEAT

SEAT noterade också leveransökningar för 2011. 350 000 bilar levererades under året, vilket är en ökning med 3.1 procent från 340 000 bilar föregående år. Det negativa rörelseresultatet minskades med 86 miljoner till 225 miljoner euro, bland annat tack vare ökad försäljning.

Volkswagen Commercial Vehicles

Förra året blev ett framgångsrikt år för Volkswagen Transportbilar. Antalet leveranser ökade med 21.4 procent till 529 000 bilar. 2010 var siffran 436 000 bilar. Rörelseresultatet ökade med 217 miljoner euro till 449 miljoner.

Volkswagen Financial Services

Volkswagen Financial Services genererade ett rörelseresultat på 1.2 miljarder euro, vilket är 268 miljoner euro bättre än 2010. Divisionen tecknade 3.1 miljoner nya finans- leasing- och försäkringskontrakt över hela världen, vilket motsvarar en ökning med 16.2 procent jämfört med 2010.

Strategi och framtidsutsikter

Volkswagen-koncernens "Strategy 2018" kombinerar affärsframgång och finansiell styrka med ansvarsfullt agerande gentemot kunder, anställda, miljö och samhälle.

Koncernen har lanserat en omfattande ekologisk omstrukturering. Målet är att koncernens europeiska nybilsflotta i snitt skall släppa ut mindre än 120 gram CO2 per kilometer år 2015. För att nå detta mål skall varje ny bilgeneration vara 10-15 procent effektivare. Även produktionen i koncernens 94 fabriker skall bli 25 procent miljövänligare, bland annat genom en investering på 600 miljoner euro i förnybar energi.

- Vår målsättning är att göra Volkswagen-koncernen till den miljövänligaste biltillverkaren i världen, fortsätter koncernchefen Martin Winterkorn.

Trots den rådande ekonomiska osäkerheten är Volkswagen-koncernen försiktigt optimistisk för 2012. De globala leveranserna ökade med 7.7 procent under januari och februari i år, vilket betyder att 1.3 miljoner bilar levererades under perioden.

- I år kommer hela koncernen att lansera mer än 40 nya modeller, ersättningsmodeller och produktförbättringar, däribland nya Audi A3 och nya Volkswagen Golf. Som ett resultat av detta räknar vi med att öka antalet leveranser under året, avslutar Winterkorn.

2012 kommer att bli startskottet för tillverkningen av nya högvolyms-modeller som del i förnyelsen av gruppens produktflora. Fabriker och utrustning kommer också att modifieras inför de kommande modulsystemen för tvärställda motorer (MQB).
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062