23948sdkhjf

De fd Saab-anställda behandlas riktigt dåligt

”Vem ska man tro på?”, heter det i visan och det stämmer väl in på rykteskarusellen kring Saab i Trollhättan. Redan under Victor Mullers tid förekom det en strid ström av rykten om än det ena, än det andra. Från miljardsatsningar till nya modeller.
Det var ett tag sedan vi tog upp Saab Automobile på ledarplats, efter att företaget dominerat sidan 2 i de flesta tidningar under fjolåret.
Det som känns riktigt sorgligt idag är hur de anställda, eller fd anställda behandlas. När februari gick över i mars var det fortfarande en majoritet av de fd anställda som inte fått ut sin januarilön. Det är konkursförvaltarna som ska sköta detta, men de skyller på än det ena, än det andra.
”Utan att vi skyller ifrån oss för mycket så ligger en stor del av skälet på att det underliggande materialet vi fick ut av de datorsystemen som fanns på Saab inte höll tillräckligt gott mått”, hette det nyligen.
Det är naturligtvis ingenting annat än en skandal att det år 2012 inte skulle kunna gå att ordna så att den stora gruppen Saab-medarbetare skulle kunna få den ersättning de har rätt till i rimlig tid.
De har väl varit tillräckligt hårt prövade under den långa tid då produktionen stoppades och den ena lönedagen efter den andra kom utan att det skedde några utbetalningar. Som bekant tvingades också många gå till banken och be om lån för att kunna klara sitt uppehälle. Det känns verkligen sorgligt. Det verkar inte heller som om regeringen eller andra myndigheter vill ingripa för att få stopp på dessa missförhållanden. Många fd Saab-anställda har fått nya jobb eller startat eget, men fortfarande är det väldigt många som står utan sysselsättning.
De sätter förstås sitt hopp till att det till slut ska komma en köpare som öppnar upp fabriken i Trollhättan igen. Enligt konkursförvaltarna kan ett sådant beslut först komma sent i vår eller framåt sommaren. Det är lång tid att vänta, även för de spekulanter som är intresserade av ett köp.
Hittills verkar det vara kinesiska Youngman som är den hetaste kandidaten. Youngman kan till och med tänka sig att börja tillverka Lotus-bilar i Trollhättan. På hemmaplan sätter man idag ihop Youngman Lotus, standardbilar i småbils och mellanklassen. Men Youngman är för övrigt också officiell importör av Lotus sportbilar till Kina.
Men listan över spekulanter lär fortfarande vara lång. Från Volvo Personvagnar, som vill köpa Saab:s tekniska utrustning till indiska Mahindra. Det har även förekommit uppgifter om att indiska Tata skulle vara intresserade, men det har företaget förnekat. Naturligtvis förekommer det ett spel i kulisserna och först när det drar ihop sig på allvar kommer eventuella intressenter att spela ut sina kort. Oavsett hur det går så kan man ändå tycka att man borde bry sig lite mer om de som i så många år kämpat för att få Saab att överleva.
Olle Holm
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062