Nissan DeltaWing startar på Le Mans
En tävlingspreparerad bensindriven 1,6-liters 4-cylindrig turbomotor med direktinsprutning kommer att svara för drivningen av Nissan DeltaWing som i sig endast väger hälften så mycket och har hälften så hög luftmotståndskoefficient som en konventionell racingvagn.
Med innovationer som en central del av sin kärnverksamhet, var Nissan en naturlig partner att bjuda in till DeltaWing-familjen av den redan befintliga gruppen partners – den i USA verksamme brittiske konstruktören Ben Bowlby, den amerikanske motorsportentreprenören Don Panoz, All-American Racers med den amerikanske förre F1-föraren Dan Gurney i spetsen, Duncan Daytons Highcroft Racing Team, med 2 mästerskapssegrar i bagaget, samt Michelin Tyres North America.
Motorn, betecknad DIG-T (för Direct Injection Gasoline – Turbocharged), väntas leverera en uteffekt på 300 hk, vilket kommer att räcka för att ge Nissan DeltaWing varvtider någonstans mellan en LMP1- och LMP2-bil på Le Mans – trots att den endast har hälften så hög effekt som de konventionella sportvagnsprototyperna. Den är försedd med samma teknik som vi hittar i Nissans serietillverkade personbilar, som t.ex. i Nissan Juke DIG-T.
Nissan DeltaWing skiljer sig från resten av dagens tävlingsbilar. Föraren sitter placerad långt bak, nästan ovanför bakaxeln, och kikar fram genom ett långt, smalt skrov på smala framdäck, speciellt framtagna av projektets däckpartner, Michelin. Genom att motorn sitter placerad bak, är vikten förskjuten bakåt vilket gör bilen mycket manövrerbar, samtidigt som den låga vikten och glatta formen gör den ännu effektivare.
Eftersom den inte klassar in i någon av de befintliga mästerskapsreglementen, kommer Nissan DeltaWing att få tävlingsnummer 0 och inte delta i själva pokaljakten.
Först ut bland de förare som uppges kommer att sitta bakom ratten i Nissan DeltaWing är den brittiske sportvagnsföraren Marino Franchitti och Nissans regerande FIA GT1-världsmästare Michael Krumm.