Nu börjar Johans jakt på STCC-titeln
– Förhoppningen från min och Volkswagens sida är ju att vara med och utmana om mästerskapet, säger Johan. Det är vad vi jobbar för men det kommer att bli stenhårt med Rydell där uppe.
Fjolårsdebuten i STCC gjorde Johan i samband med Karlskoga-tävlingen men det var på den efterföljande tävlingen på Jyllandsringen som Johan fick sitt elddop. Där imponerade han stort genom att inte bara vara snabb, han visade också upp en sällsynt mogen förmåga att köra hjul mot hjul när han agerade buffert åt Fredrik Ekblom mot en hårt attackerande Johan Stureson. En uppgift som betydligt mer erfarna förare har misslyckats med genom åren.
– Jag visste sedan våra tester att mina varvtider var i paritet med Fredrik och Patrik så jag hade en förhoppning om att kunna vara med i toppen, säger Johan. Det var tajt racing överlag i STCC förra året och på Jyllandsringen låg Stureson på mig som ett plåster.
Johan klarade uppgiften elegant och gick så småningom in på en fjärdeplats. Insatsen visade att han var mogen att ta sig an den svenska eliten på allvar.
Men Johan utfärdar en varning för att hotet inte bara kan komma från Rydell, det kan även komma inifrån, i form av Jordi Gene, spanjoren som blir Johans stallkompis i år, och från syskonteamet IPS Team Biogas med Johan Stureson och Patrik Olsson.
– Den interna fajten kan bli tuff, säger Johan. Det gäller att köra smart och vara med under hela säsongen.
Spanjoren Jordi Gene kommer att få en tuff uppgift att matcha Johan. Förra säsongen visade James Thompson, Colin Turkington och Gabriele Tarquini att det ska mer till än att bara ställa in skorna på planen om man ska vinna. Inte för att de inte försökte, men de svenska banorna kräver en del tillvänjning om de där sista tiondelarna ska kapas. Och glöm heller inte att de svenska förarna är av mycket hög klass. Men Johan tror att Gene har de rätta förutsättningarna för att lyckas bättre än sina internationella kollegor.
– Jag tror att han kan hitta rätt i bilen, säger Johan. Till skillnad från Thompson och Tarquini, som inte hade någon erfarenhet av Volvon eller de svenska banorna sedan tidigare – och ingen förutom Rustad och Dahlgren har varit snabba i C30:n tidigare – så har Jordi erfarenhet den dieseldrivna SEAT:en från WTCC och den liknar i stora drag vår Scirocco. Dessutom har Jordi kört på många småbanor i Italien och Spanien som liknar våra svenska banor.
I år väntar ett nytt kvalsystem i STCC. Den omvända startordningen ersätts av ett nytt system som innebär att det är slut på taktikkörning för att få en bra startposition i det andra heatet. Startpositionerna kommer att avgöras av kvalresultatet, och det gillar Johan.
– Det blir pedalen i metallen. Vi har alltid varit kvalsnabba, säger Johan och ger sig in på en jämförelse med fjolårets Carrera Cup där poängsystemet gjorde att insatserna vid ett omkörningsförsök blev väl höga.
– Man fick tänka sig för en extra gång om det var värt de där två extra poängen för en omkörning, fortsätter Johan.
I år ska Johan komplettera sina STCC-styrningar med att köra en Audi RS5 i Superstars-serien, som i huvudsak går i Italien varvat med några tävlingar i ett par andra länder. Att det inte var några problem att dubblera i olika klasser visade Johan förra året när han ibland hoppade direkt från sin Porsche i Carrera Cup till Sciroccon i STCC.
– Det var klurigt i början men ju mer jag lärde mig desto lättare gick det, säger Johan. Jag ser bara fördelar med att köra internationellt i år. Det märks när man kommer ut, som när vi testade Sciroccon i Valencia, hur mycket man lär sig som man sedan kan med sig hem.
Den 1 april drar säsongen igång för Johan Kristoffersson när Superstars-serien har premiär. I helgen hade Rickard Rydell premiär för året när säsongens första WTCC-race kördes. Det ser nästan ut som ett tecken att premiären för Rydell var på samma bana där Johan ska köra om några veckor – Monza. Kampen om STCC-titeln har börjat.