Lovande framtid för Bio-DME som fordonsbränsle
Volvo Lastvagnar har presenterat en halvtidsrapport för sitt Bio-DME-projekt. Projektet är en demonstration av ett transportsystem som omfattar hela kedjan från framställning och distribution av Bio-DME (Di-Metyl-Eter) till kommersiell drift i Volvolastbilar ute hos transportföretag. Att ersätta diesel med Bio-DME reducerar CO2-utsläppen med hela 95 procent.
Volvo Lastvagnars tio Bio-DME-lastbilar har nu rullat på vägarna sedan i höstas och halvvägs genom projektet är resultaten över förväntan. I dagarna sprängde den första av dem 100 000-kilometersvallen. Sammanlagt har bilarna gått över 400 000 km.
- Det här är första gången Bio-DME används som fordonsbränsle i större skala och efter en första utvärdering av fältprovet kan vi se att de Bio-DME-drivna bilarna fungerar i praktiken och dessutom över förväntan. Tekniken är driftsäker och energieffektiviteten går igen i hela processen, från framställning och distribution till fordonen, säger Per Salomonsson, projektledare alternativa drivmedel på Volvo.
PostNord och DHL är två av transportföretagen som deltar i projektet. Båda har målsättningen att drastiskt sänka sina CO2-utsläpp till år 2020, och för dem var det en självklarhet att delta i studien.
- Våra chaufförer är väldigt nöjda. Enligt dem går det minst lika bra att köra på Bio-DME som på vanlig diesel. Det är ju en helt ny teknik, men vi har trots det haft väldigt få tekniska problem och dessutom går lastbilarna mycket tystare med Bio-DME i tanken, säger Henrik Boding, miljöansvarig affärsområde Logistik, PostNord.
- Då 98 procent av våra koldioxidutsläpp kommer från lastbilstransporter ser vi en enorm potential i den höga koldioxideffektiviteten hos Bio-DME, säger Ulf Hammarberg, Manager Environmental Affairs, DHL.
Preem står bakom de fyra tankstationerna i Stockholm, Göteborg, Jönköping och Piteå som säkerställer att lastbilarna kan användas i kommersiell drift.
Biobränslet i projektet tillverkas av svartlut, en biprodukt av massaframställning, vid Chemrecs förgasningsanläggning i Piteå. Produktionen fungerar väl och möjligheten att framställa bränslet i stor skala beror till stor del på de styrmedel som kommer att finnas för förnyelsebara bränslen.
- Bio-DME kan tillverkas även från andra förnyelsebara råvaror och vi tror att detta är ett fordonsbränsle för framtiden. Vi har tagit fram teknik som gör det möjligt att använda bränslet i kommersiell drift. Den största utmaningen framöver är att bygga upp en marknad och en infrastruktur för ett nytt fordonsbränsle och för det krävs investeringar. Här har samhällets beslutsfattare en viktig roll att skapa nödvändiga förutsättningar genom att fatta långsiktiga beslut och utforma styrmedel, säger Per Salomonsson.
Fältprovet pågår fram till årsskiftet. Därefter kommer en utvärdering att ske för att klargöra möjligheterna för en framtida marknad för Bio-DME.
Övriga transportföretag som deltar i studien är: J-Trans, Bröderna Lindqvist Åkeri, BDX Företagen AB, samt Ragn-Sells.
Energimyndigheten och EU:s sjunde ramprogram stöder projektet. Förutom Volvo Lastvagnar, Chemrec och Preem, deltar även Delphi, ETC, Haldor Topsoe och Total.
Fakta om Bio-DME
Bio-DME som bränsle i en dieselmotor ger lika hög verkningsgrad och en lägre ljudnivå jämfört med traditionella motorer. Jämfört med diesel genererar Bio-DME hela 95 procent lägre koldioxidutsläpp. Förbränningen ger dessutom mycket låga utsläpp av partiklar och kväveoxider. Sammantaget gör detta Bio-DME till ett idealiskt bränsle för dieselmotorer. DME är en gas men omvandlas till vätska redan vid ett lågt tryck på 5 bar. Hanteringen är okomplicerad och liknar den för gasol. DME kan framställas ur både naturgas och olika typer av biomassa.