Hela den europeiska bilindustrin är i fara
EU behöver snarast åter fokusera på sin industriella framtid och ta itu med de grundläggande frågor som hindrar regionens konkurrenskraft i ett globalt perspektiv samt styra bort från kortsiktiga nationella intressen som hindrar utveckling av välståndet för Europas medborgare.
Det säger Sergio Marchionne, vd för Fiat SpA och även vd för ACEA (European Automobile Manufacturers' Association). Marchionne framträdde vid en serie möten med beslutsfattare i Bryssel bland annat med EU-kommissionens ordförande José Manuel Barroso.
Europa är i ett kritiskt skede, säger Marchionne. Marknader runt om i världen är med rätta oroliga för EU:s möjligheter att lösa problemen med statsskulden i vissa länder. Denna andra kris följer hack i hälarna på en global recession, vars effekter ännu inte helt övervunnits. Europa måste möta denna ekonomiska motvind med en stark industripolitik för att stödja EU: s tillverkningsindustri, konstaterade Marchionne.
ACEA:s vd förutspår ett utmanande år för Europa och för bilindustrin. När det gäller bilförsäljningen i Europa är den mest optimistiska prognosen att de nya bilregistreringarna kommer följa planerna fram till 2014.
Faktum är att idag är det mycket få tillverkare som tjänar pengar i Europa. Detta är inte hållbart, och det måste förändras, anser Marchionne som efterlyser en öppen och en ärlig debatt om de bakomliggande faktorerna, bland annat frågan om överkapacitet.
Marchionne försäkrade beslutsfattarna i Bryssel att den europeiska bilindustrin vill vara med och forma framtiden för Europa.
Den europeiska bilindustrin är världsledande och verkar globalt. Samtidigt är vi en del av det europeiska samhället ända ner på nationell och lokal nivå. "Vi är DNA i Europa, och Europa är vårt DNA," säger Marchionne.
Marchionne och ACEA presenterade också en lång rad konkreta förslag för hur Europa ställning ska kunna stärkas. Bland förslagen fanns bibehållandet av FoU i Europa och ett engagemang för nästa generations teknik "Made in Europé, en visionär och långsiktig industripolitik som stärker tillverkning och uppmuntrar innovation, ett regelverk som säkrar och lockar investeringar och främjande av forskning och utveckling i samarbete mellan regeringar, universitet och företag. Sergio Marchionne passade också på att höja ett varningens finger mot att de pågående förhandlingarna mellan EU och Indien är på väg åt fel håll. Europeiska unionen har alltför lätt att sänka sina hinder samtidigt som andra länder blockerar för andra länder för att skydda sin egen industri. Förhandlingarna om ett handelsavtal mellan EU och Indien har pågått sedan 2007 och väntas bli klara i vår. Med tanke på att Indien är en av världens snabbast växande billänder finns det en oro för att indiskproducerade fordon kommer att översvämma Europa till men för den europeiska bilindustrin.
Olle Holm