23948sdkhjf

1 000 nya Mazda CX-5 blev 8 000




Mazda räknade med att sälja ungefär 1 000 nya CX-5 i månaden på den japanska marknaden. Under den första månaden, från premiären den 16 februari, har förväntningarna överträffats inte mindre än åtta gånger. Den första försäljningsmånaden slutade istället på hela 8 000!

I dagarna börjar de första exemplaren av Mazdas nya kompakta crossover anlända till de svenska Mazda-återförsäljarna. Men ännu så länge endast med bensinmotorer. Diesel-versionerna dröjer till slutet av maj. CX-5 är den första bilen med Mazdas helt nya, banbrytande Skyactiv-teknologi. Allt är nytt på Mazda CX-5, både motorer, växellådor, chassi och karossuppbyggnad.

På den japanska marknaden har det hittills nästan uteslutande sålts bilar med bensinmotorer. Men när nya CX-5 skulle introduceras valde Mazda att även börja sälja bilen med den nya kraftfulla Skyactiv-D dieselmotorn på 2,2 liters cylindervolym. Och vad har hänt? Jo, japanerna köper dieselbilar som aldrig förr. Under denna första försäljningsmånad har 73 procent av de 8 000 sålda bilarna dieselmotorer och bara 23 procent bensinmotorer




Och varför kan man fråga sig? Jo, Mazdas nya dieselmotor, som har världens lägsta kompression, är betydligt mer bränsleeffektiv och dessutom mera varvvillig än äldre dieselmotorer. Med lägre kompression följer även en lägre och behagligare ljudnivå, men även ett ännu kraftigare vridmoment och kanske framförallt en ännu lägre bränsleförbrukning. Så låg att en version med framhjulsdrift och manuell växellåda även kvalar in som svensk miljöbil med ett CO2-värde på 119 g/km. Men dessutom är Mazdas nya dieselmotor så ren att den klarar de nya strängare Euro 6-reglerna utan att ens behöva några fördyrande tillsatser.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141