Försäljningen av elbilar går fortsatt trögt i Europa
Det säljs allt fler elbilar, jodå! Men någon riktig fart på försäljningen är det förstås inte. Under förra året såldes det 11 563 eldrivna personbilar i Europa. Det motsvarar 0,09 procent av det totala antalet sålda bilar. Trots subventioner och sjunkande priser i många länder är bilköparna fortfarande skeptiska.
Sjunkande priser är förstås en sanning med modifikation. Det gäller till exempel Årets Bil 2012, Opel Ampera. I Sverige kostar den i grundutförande 439 900 kr. Kanske inte helt orimligt. Åtminstone om man jämför med vad samma bil kostar i vårt södra grannland, Danmark. Där har Ampera ett pris på 623 000 danska kronor, dvs cirka 788 900 svenska kronor. Det upprör bland annat Dansk Elbil Alliance som protesterar mot den höga beskattningen. Trots att Ampera anses vara en miljöbil så gör de danska skattereglerna att priset sticker iväg. Detta eftersom bilen inte är en ren elbil utan en elhybrid och därmed blir det höga pålagor. Danska Opel-handlare har hittills sålt 10 bilar och fråga är om det blir så många fler, trots inte bara Årets Bil i Europa utan även Årets Bil i Danmark.
På hemmaplan har vi nyligen sett en rejäl prissänkning, Citroën C-Zero har fått sitt pris sänkt med 70 000 kr till 289 000 kr ”för att elbilen ska bli tillgänglig för en bredare målgrupp”.
Helt klart spelar priset en stor roll för bilköparna, men den stora frågan som ständigt kommer upp är räckvidden. Men den ökar stadigt och allt fler bilar kommer upp i en räckvidd på över 20 mil. Men trots att en svensk genomsnittsbilist inte kör mer än cirka fem mil om dagen, så finns det en skepsis.
På topplistan över sålda eldrivna personbilar i fjol ligger Frankrike med 2 630 bilar. Tvåa är Tyskland med 2 154 och trea Norge med 2 038. Norge är också det europeiska land där elbilarna hade störst marknadsandel i fjol, 1,5 procent. Sverige ligger långt ner på listan med 178 sålda bilar. Bland bilmärken är det PSA Peugeot Citroën som toppar. Flera länder har ”rabatter” för elbilar på omkring mellan 4 000 och 6 000 euro, inklusive Sverige. Formen av rabatter skiljer sig åt, det kan vara direkta utbetalningar, gratis parkering eller avgiftsfritt att köra på betalvägar osv.
Men det har hittills ändå inte räckt ända fram. Det kommer att krävas stora insatser framöver från både biltillverkare och myndigheter om det ska bli fart på utbytet av den bensin- och dieseldrivna fordonsflottan.
Olle Holm