Genombrott för presshärdning av chassidetaljer till bilar
Den kinesiska tillverkaren av fordonskomponenter, TianJin Shun Da Automobile, startar nu presshärdning av chassidetaljer till personbilar med hjälp av en unik metod utvecklad av AP&T.
– Det här är både ett kommersiellt genombrott för vår teknik och en strategiskt viktig affär, säger Johan Friberg, Senior Advisor på AP&T.
I november levererades en presshärdningslinje för tillverkning av chassidetaljer till Shun Das anläggning i TianJin. Produktionen beräknas vara i full gång under 2012.
Tack vare möjligheterna att förena hög styrka med låg vikt har presshärdning blivit en allt vanligare metod för tillverkning av karossdelar, men det här är första gången som tekniken används kommersiellt för att producera chassidelar i Kina.
– Just den här produktionslinan ska användas för torsionsstag till bakaxlar, men det finns många fler chassidetaljer som skulle kunna tillverkas med liknande metoder, säger Johan Friberg.
Ett torsionsstag förstyvar bakaxeln, tar upp krängningar och gör att bilen uppför sig stabilt på vägen. Det är med andra ord en detalj som måste klara stora påkänningar och som är betydelsefull ur säkerhetssynvinkel. Med AP&T:s metod förbättras utmattningsegenskaper och hållfasthet radikalt.
Ett vridtest där ett torsionsstag tillverkat med AP&T:s presshärdningsmetod jämfördes med ett konventionellt kallformat stag, visar på skillnaden. Det kallformade staget sprack efter 100 000 lastväxlingar. Innan testet avslutades hade AP&T:s stag utsatts för två miljoner lastväxlingar och var då fortfarande intakt och därigenom säkerställt mot utmattningsbrott.
AP&T:s metod innebär i korthet att ett rörformat ämne hettas upp till 900-930 grader, formas och därefter snabbt kyls ner för att få rätt härdning och struktur. Nedkylningen går på bara tio sekunder och sker direkt i formningsverktyget. Processen är optimerad för att torsionsstagets olika partier ska få exakt rätt egenskaper, vissa ska vara hårda och starka medan andra ska vara flexibla. Tack vare den höga precisionen i tillverkningen blir det heller inga problem med toleranser.
I den produktionslinje som Shun Da beställt ingår bland annat en sexaxlig industrirobot för laddning av ämnen, ugn med palettsystem, press och verktyg. I synnerhet verktyget är ett stycke avancerad ingenjörskonst, där de integrerade kylkanalerna ger en snabb och exakt nedkylning.
– Det är en komplett, automatiserad lösning som ger förutsättningar inte bara för hög kvalitet, utan också en hög produktionskapacitet, säger Kent Eriksson, Product Manager, Press Hardening på AP&T och ansvarig för affären med Shun Da.
Metoden att presshärda torsionsstag utvecklades av AP&T 2006 och har sedan dess förfinats steg för steg. Samtidigt har också intresset från fordonsindustrin ökat.
– Många tillverkare är intresserade, det märker vi inte minst på våra kunskapsseminarier runt om i världen. Det är fantastiskt roligt att tekniken nu börjar användas kommersiellt. Vi är övertygade om att fler kommer att följa Shun Das exempel, säger Kent Eriksson.