23948sdkhjf

Nya klimatmål för Toyotas svenska återförsäljare



Toyotas svenska generalagent sätter nu – för sjunde året i rad – mycket krävande klimatmål för sina återförsäljare. Målet är att det genom­snittliga CO2-utsläppet från samtliga nya Toyota-bilar som säljs under 2012 inte ska vara högre än 128 gram CO2/km. Det är en bra bit under det mål för 2015 på 130 gram CO2/km som EU-kommissionen har satt för den sammanlagda personbilförsäljningen i Europa.

Toyota i Sverige införde klimat­målen för sina återförsäljare redan 2007. Syftet är att minska de totala genomsnittliga CO2-utsläppen från de nya bilar som säljs, framför allt genom att försöka påverka bilköparna att tänka i mer energieffektiva banor. Satsningen har visat sig vara framgångsrik. Sedan klimatmålen infördes, har det genom­snittliga koldioxidutsläppet för nya Toyota-bilar sänkts med nästan en femtedel – från 163 gram CO2/km (2007) till 132,45 gram CO2/km (2011).

Alla återförsäljare har individuella mål som är anpassade till deras respektive marknader. Toyota i Sverige var först i världen med att sätta upp långsiktiga koldioxidmål för sina återförsäljare. Resultatet har fått stor uppmärksamhet internationellt, både inom och utanför Toyota-koncernen.

– Även om det kan verka som ett mycket tufft mål att sänka den genomsnittliga förbrukningen med ytter­ligare nästan 6 procent på bara ett år, tror vi att det är fullt realistiskt. Under 2012 lanserar Toyota flera nya, mycket energieffektiva modeller. Bland annat kommer Prius i ytterligare två utföranden, dels som stor familjekombi, dels som laddhybrid. Dessutom kommer kompaktmodellen Yaris i full­hybridutförande, med klassledande mycket låga CO2-utsläpp, säger Jörgen Wedefelt som är tf vd för Toyota Sweden AB.

– Våra återförsäljare har gjort ett fantastiskt arbete. Det handlar mycket om att få kunderna att tänka efter. Behöver man verkligen en så stor bil? Och behöver man verkligen den starkaste motorn? Genom att påverka bilköparnas attityder i bilvalet och skapa rätt förutsättningar för dem, går det också att åstadkomma positiva förändringar för miljön, säger Jörgen Wedefelt.

För att ytterligare underlätta för bilköparna att välja en så energieffektiv bil som möjligt införde Toyota 2008, som första bilföretag i Sverige, en tydlig energideklaration av alla nya personbilar.

– Vi vill på alla sätt göra det lättare för konsumenterna att välja bil ur ett miljöperspektiv. Konsumenterna kommer i slutänden att tjäna på att välja en så energieffektiv bil som möjligt inom respektive storleksklass. Energieffektiva bilar kommer med största sannolikhet också att ha ett högre andrahandsvärde. Då blir alla vinnare, avslutar Jörgen Wedefelt.

Bild: Jörgen Wedefelt, tf vd Toyota Sweden
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094