Välutrustad italienare
Lancia Thema är ett av de första konkreta resultaten av samarbetet mellan Chrysler och Lancia som inleddes 2009. Modellen bygger på Chrysler 300 och erbjuds med två sexcylindriga motoralternativ, båda med automatlåda som standard. I Sverige lanseras bilen med extra allt från start. Motor-Magasinet har provkört.
Thema är en av tre modeller från Lancia som lanserades i Sverige under förra året. Bilen vill vara en tydlig utmanare i premiumsegmentet och visst utstrålar bilen italiensk elegans även om gamla Lancia-entusiaster förmodligen har lite svårt för den amerikanska designen.
Lancia Thema är inte särskilt sansad med en stor och törstig V6, fläskiga 20-tums hjul och kromförsedda detaljer på sidobackspeglar och bakljus.
Prissättningen är det som är bilens starkaste kort. För knappt 440 000 kronor får köparen en bil med allt utom metalliclack. Då ingår elektrisk solgardin i bakrutan samt kyla och värme för drycken i konsolen mellan framstolarna. Konkurrenterna i premiumsegmentet hamnar nästan på det dubbla med motsvarande utrustning.
Materialvalen i bilen ger ett lyxigt intryck med brunt- och creméfärgat läder varvat med träimitation längs instrumentpanelen. Detaljkvalitén är genomgående hög och inredningen ger ett rent och snyggt intryck.
Lancia Thema, som är identisk med nya Chrysler 300 är baserad på Chryslers bakhjulsdrivna plattform som avlägset delar viss teknik med förrförra generationen av Mercedes E-klass. Något som känns igen på den storvuxna multispaken på vänster sida om ratten.
Två sexcylindriga motoralternativ, med bensin eller diesel som bränsle, är det som erbjuds på svenska marknaden.
Motor-Magasinet har provkört bensinaren, en nyutvecklad V6 på 3,6 liter och 286 hk som är kopplad till en helt nyutvecklad 8-stegs automatlåda från ZF. Lådan fungerar fint vid lugn körning men vid omkörningar och maxgas dröjer det väl länge innan växellådan stegar ner och skjuter i väg bilen som känns tyngre än nödvändigt med sin lätt gungande fjädring.
Bensinmotorn, som är framtagen av Chryslergruppen, ger bilen en topphastighet på 240 km/tim, en acceleration från 0 till 100 på 7,7 sekunder och en förbrukning på 9,7 liter/100 km.
Dieselalternativet är en 3,0 liters V6 som utvecklar 239 hästkrafter och ett vridmoment på 550 Nm. Den har som standard en 5-stegs automatisk växellåda.
Motorn, 3.0 V6 Multi-Jet,har byggts av italienska VM Motori och utvecklats tillsammans med Fiat Powertrain. Ljudnivån inne i kupén har minimeras med hjälp av paneler i kompositmaterial längs underredet, laminerade sidorutor fram och trippeltäta dörrar. Även bensinaren upplevs som väldigt tyst.
Nu återstår att se om landets nya generation kan ta märket Lancia till sig. Fiats försäljningsmål för modellen är blygt satta i Sverige och man räknar med ett hundratal intressenter.
Premiumkunderna blir nog svårast att övertyga. Eller som min granne konstaterade när han beundrade bilen på gatan;
”Visst är den snygg och välutrustad, men jag väljer hellre en Audi. Det är mer aluminium i den som inte rostar”!?
Gamla fördomar är svåra att bli av med.
Klas Skarin
Lancia Thema är en omgjord Chrysler 300 för europamarknaden. Skillnaderna är minimala sånär som på några Lanciaemblem och europisk inställning av vissa chassikomponenter.
För den som kan sin bilhistoria känner vi igen namnet Thema sedan tidigare. Då i ett svensk-italienskt samarbete där dåtidens Saab 9000 låg till grund för just Lancia Thema. I gengäld byggdes Saab-Lancia 600 på Lancia Delta som i grunden var en Fiat Ritmo. Mest ihågkommen är antagligen Lancia Delta Integrale med Martini Racing-dekaler som vann rally-VM sex år i rad.
Lancia Thema 3,6 V6
Motor V6 bensin, bakhjulsdrift
Cylindervolym 3 604 cm3
Transmission 8-stegad ZF automatlåda
Max effekt 210 kW/286 hk vid 6 350 varv/min
Max vridmoment 340 Nm vid 4 650 varv/min
Acceleration 7,7 sek (0–100 km/tim)
Toppfart 240 km/tim
Tjänstevikt 1 900 kg
Bränsleförbrukning Blandad: 9,7 liter/100 km
Pris från 439 500 kr