23948sdkhjf

Volvo står stilla på ökande tjänstebilsmarknad



Den svenska tjänstebilsmarknaden dominerades under 2011 fullständigt av Volvo, men konkurrenterna knappar in. Andelen miljöbilar fortsatte att öka, men nu är rabatterna på väg bort. Totalt ger skatterna på bilförmåner över fyra miljarder till staten. Det visar ny statistik från Statistiska Centralbyrån, SCB, som tjänstebilsförlaget Ynnor presenterar.

Tjänstebilsförlaget Ynnor har låtit SCB ta fram uppgifter från alla kontrolluppgifter som landets arbetsgivare skickar in till Skatteverket. Där ser man hur många och vilka bilförmåner som förare beskattas för. Totalmarknaden uppgick 2011 till 231 904 bilförmåner, en ökning med 4,6 procent sedan 2010.

– Det här visar att det går bra för Sverige, säger Ronny Svensson, vd på Ynnor. Företagen behöver fordon i sina verksamheter. För att hjulen i AB Sverige ska rulla, krävs bokstavligen bilar som rullar.

Totalt rullar hälften av landets tjänstebilar i Stockholms (30 procent) och Västra Götalands län (20,4 procent).

Högst andel miljöbilar av typen som gav rabatt på förmånsvärdet, det vill säga etanol-, elhybrid-, gas- och elbilar (bensin och dieselbilar under 120 gram syns inte i denna sammanställning eftersom de inte ger skatterabatt), finns i Västra Götaland, 34 procent, med Essunga kommun i topp med 63 procent.

När svenska företag normalt väljer bilar åt sina anställda blir det en Volvo i ett fall av tre. Märkets dominans är total och har varit det under en mängd år. Men på fjolårets marknad stod Volvo helt stilla. Tillväxten var i princip obefintlig, 0,6 procent.

Konkurrensen har hårdnat betydligt. Inte minst från den lika dominerande tvåan Volkswagen, som ökade med 23,7 procent till en total andel på 14,7 procent.

– Tumskruvarna håller på att dras åt, säger Ronny Svensson. Konkurrenterna har varit mycket bättre på att ta den kaka som Saab lämnade efter sig. Det kommer också flera nya aktörer med prisvärda, säkra och driftsäkra bilar i rätt segment.

Det samlade värdet av alla bilförmåner i Sverige 2011 var drygt 8,87 miljarder kronor. Det ger ett medelvärde för varje förmån på 38 281 kronor, vilket betyder att snittjänstebilen i Sverige i fjol kostade 222 000 kronor (inklusive extrautrustning).

Räknat på en genomsnittlig inkomstskatt på 47 procent, gav dessa bilförmåner staten skatteintäkter på hela 4,17 miljarder kronor. Volvo stod ensamt för omkring 1,28 miljarder kronor i skatteintäkter.

– Företagsbilarnas förare är en gedigen skattebas. Med dagens bränslepriser skulle det vara klädsamt om ett visst utrymme sattes av för att höja nivåerna för skattefri bilersättning, tycker Ronny Svensson. Dagens 6,50 kronor milen för diesel och 9,50 kronor för övriga bränslen, betyder att många anställda som kör i tjänsten, i praktiken måste betala för att få jobba.

Flest bilförmåner har svenskar med en årslön på 350 000-399 999 kronor. Där återfinns nästan tio procent eller drygt 22 400 bilar av alla förmånsbilar. Och Volvo är favorittjänstebilen oavsett vad det står i Svenssons lönekuvert.

– Det här är jantelagen i siffror, säger Ronny Svensson. Ingen ska tro att man är något, man ska inte sticka ut eller tro sig vara förmer än andra.

Miljöbilarna ökade mer än marknaden i övrigt, 6,6 procent, till 6 447 miljöbilar. Den totala andelen av miljöbilar av marknaden var 27 procent 2011, upp två procentenheter från 2010. Bland dessa miljöbilar med förmånsvärdesrabatt dominerar etanolbilarna.

Bäst i grenen är åter Volvo, som har en andel på hela 35 procent av miljöbilarna. Därefter följer Volkswagen med 19,8 procent och Saab med 16,5 procent.

– Andelen av dessa bilar minskar nu när rabatterna på etanol- och elhybrider slopas. Efter 2013 försvinner ännu fler när el- och gasbilar blir av med sina förmåner. Företagen styr i stället sina inköp till bränslesnåla bensin- och dieselbilar.

– Därför är det viktigt att företagen snarast få reda på hur de nya miljöbilsreglerna som träder i kraft 2013 ska se ut. Det är stora värden som står på spel och regeringens saktfärdighet förvånar, säger Ronny Svensson.

Fakta: Förmånsbil/tjänstebil
En tjänstebil är en bil som arbetsgivare ställer till arbetstagares förfogande (här ingår även så kallade personalbilar) och som den anställde sedan betalar för via lönekuvertet genom skatteavdrag. Vad bilförmånen faktiskt kostar beror på vilken skatt man betalar (som i sin tur beror på lönen), och om arbetsgivaren gör något löneavdrag för tjänstebilen (som minskar värdet förmånen).
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.084