Bilverkstäder ger skjuts åt glasgrossist
Norskägda Autoglas är en relativt ny aktör på den svenska bilglasmarknaden. Genom att slopa kostsamma underlager och effektivisera transporterna vill man konkurrera med större och redan etablerade aktörer.
I takt med att konkurrensen om verkstadskunderna hårdnar blir det allt viktigare för bilverkstäderna att kunna erbjuda allt. Att ta tillbaka glasjobben från glasmästerierna är ett sätt och något motorbranschen vill se mer av i framtiden.
För Autoglas Grossisten Norden i Järfälla märktes en stor skillnad efter lågkonjunkturen som drabbade biltillverkarna runt 2008 med efterföljande kris. Då bestämde sig ett flertal märkeshandlare för att börja med glasreparationer och hos Autoglas ökade antalet bilverkstadskunder markant.
– Vi ser att bilverkstäderna tar en allt större del av kakan och särskilt märkeshandeln är det segment som det har gått fortast för. Deras styrka är att kunna erbjuda ett helhetskoncept som innehåller alltmer och där kan vi vara ett komplement, säger Autoglas vd Raymond Wåhlstam.
Det ökande antalet bilmodeller och nya tillbehör som bakas in i bilglasen ställer stora krav på inköpsavdelningen.
– Vi köper glas från flera olika producenter runtom i världen och efter 21 år i branschen, sedan starten i Norge 1991, har vi blivit en välkänd samarbetspartner på den internationella arenan. Bland våra kunder finns bilglasmästerier, all- och märkesverkstäder samt plåt- och lackverkstäder runtom i hela landet, säger lagerchefen Mattias Nilsson.
Nya bilmodeller presenteras i en allt snabbare takt. Samtidigt blir bilglasen allt mer avancerade. Vindrutor med sensorer, kameror, bullerdämpning och solskydd används i dag av alla biltillverkare och på lagret i Järfälla utökas sortimentet löpande.
– För närvarande har vi över 50 000 glas på lager men förutom vårt lager här har vi ytterligare 110 000 rutor på lager i Bergen och Oslo. Saknas en efterfrågad ruta skickas den snabbt från Norge till Sverige och vice versa, säger Mattias Nilsson.
De senaste årens husbilsboom har dessutom lett till en ökad efterfrågan på husbilsrutor och Autoglas har därför byggt upp ett komplett lager av vindrutor till husbilar. På lagret i Oslo finns också glas till mer ovanliga bilar, till exempel exklusiva sport- och lyxbilar och amerikanare från 50-, 60-, och 70-talet.
– Dagens bilrutor blir allt större och varje månad tillkommer ett hundratal nya bilglasrutor i sortimentet som vi har haft plats för än så länge, säger Raymond Wåhlstam.
Dagens moderna vindrutor kan till exempel vara försedda med elektrisk uppvärmning, gps-antenn, regnsensor, sensor för imma på insidan av rutan, ljuddämpande laminat, head-up display, IR-kamera eller metallfolie som dämpar solstrålningen. Något som också innebär att kraven på diagnosutrustning kommer att öka hos glasmästerierna om de ska kunna hålla jämna steg med märkeshandeln.
– Eftersom man måste kalibrera till exempel kameror, regnsensorer och im-kännare på moderna bilar kommer det att krävas allt större investeringar för den som vill arbeta med bilglas i framtiden, avslutar Raymond Wåhlstam.
Klas Skarin
bild:
Autoglas vd Raymond Wåhlstam.