Tvåcylindrig glädje Fiat 500 provkörd
Fiats tvåcylindriga turbomotor ”TwinAir” har funnits på marknaden i drygt ett år och Fiat 500 är första modellen som förärats med motorn – en väldigt trevlig kombination. Redan när Fiat 500 kom 1957 var den tvåcylindrig, då med en luftkyld motor på 500 kubik och 13 hk.
I dagens Fiat 500 har motorn växt till 875 kubik och till skillnad från originalet är bilen väldigt rolig, och en aning temperamentsfull, att köra med sin turbo. Det gäller att hålla ett öga på varvtalet då orken försvinner abrupt när varvtalsstoppet går in och förstör det roliga vid 5 500 varv. Vill man köra snålt och följa växlingsindikatorns rekommendationer för lägsta möjliga varvtal blir man snart trött på den ständigt skakande bilen. Något som gör att en realistisk bränsleförbrukning snarare ligger runt 0,5 liter per mil blandad körning – ingen dålig siffra det heller.
Ingenjörerna hos Fiat har utvecklat den tvåcylindriga motorn helt från grunden. Ventiltekniken har utvecklats vid Fiat Powertrain Technologies och har fått namnet Multiair. Tekniken går ut på att kamaxeln påverkar insugsventilerna genom en pistong via en hydraulisk kammare. Trycket i kammaren regleras sedan genom en solenoidventil. När ventilen är stängd blir oljan i kammaren stum och överför lyftrörelsen från kamaxeln på traditionellt vis. Om ventilen är öppen kopplas insugsventilerna bort från hydraulkammaren och följer inte längre kamaxelns påverkan utan stängs av ventilfjädrarna.
För att få maximalt vridmoment även vid låga varvtal öppnas solenoidventilen nära slutet av kamaxelns nockprofil så att insugsventilerna stänger tidigt. Vid mycket låg belastning kan insugsventilerna öppnas två gånger, så kallad multilift, vilket ökar förbränningsgraden.
Motorn och dess karaktär passar utmärkt i Fiat 500. Accelerationen är överraskande snabb och ljudet unikt. Det känns italienskt – och det är lätt att mentalt förflyttas till Rom trots att det knappt har blivit vår i Stockholm.
Multiair-teknologin ger en bränsleförbrukning på låga 4,1 liter/100 km med manuell växellåda och start&stop-system som är standard på TwinAir. Utsläppen hamnar då på 95 gram/km.
Förra året vann motorn utmärkelsen Engine of the Year 2011, både som totalsegrare och i miljöbilsklassen.
Fiat tittar också på möjligheten att kombinera motorn med hybriddrivning då det finns plats över under huven. Nu återstår det bara att övertyga kunderna, försäljningen av Fiat 500 TwinAir är blygsam i Sverige då kunderna hellre väljer den fyrcylindriga bensinmotorn på 1,2 liter och 69 trötta hästkrafter. Kan det vara den babyblå standardfärgen det hänger på?
Klas Skarin