Det hade jag ingen a-a-aning om…
Men att Victor Muller inte skulle veta vilka skulder Saab Automobile dragit på sig verkar osannolikt. Det tog ju inte lång tid efter att Muller tagit kontrollen över Saab som han började använda sig av en taktik, som direkt hämtad från Dario Fos klassiska, ”Vi betalar inte, vi betalar inte.
Det tror sjutton att skulderna då växte. När Spyker Cars med Victor Muller i spetsen tog över Saab Automobile för två år sedan hade företaget precis blivit av med en skuldbörda på 10 miljarder kronor. Det skedde genom ett offentligt ackord och leverantörerna och andra accepterade att inte få betalt, med förhoppningen att verksamheten skulle komma igång igen och generera nya pengar.
Men som de flesta kommer ihåg så dröjde det inte länga innan betalningarna började ställas in igen, leverantörerna stoppade sina leveranser och därmed var den onda cirkeln igång igen. Allt medan media fylldes av uppgifter om Victor muller som åkte jorden runt och jagade kapital. Nya förhoppningar om samarbeten som skulle ge pengar, men de släcktes snabbt i en karusell som saknar motstycke i svensk industrihistoria.
Det finns många förlorare i den här affären, de anställda förstås men också leverantörer och staten. Några vinnare är det svårt att se. Kanske finns det sådana i kulisserna men frågan är om vi någonsin får veta det.
Nu har anbudstiden gått ut och det surrar av rykten i Trollhättan om vem eller vilka som lagt bud. Kinesiska Youngman och indiska Mahindra uppges vara fortsatt intresserade. Av vad måste man ju fråga sig. Enligt ytterligare ett rykte skulle även Mekonomen vara en av intressenterna, men då av reservdelsbolaget Saab Parts AB, ett bolag som idag ägs av svenska Riksgälden som ”pant” för skulder.
Det höjs idag många röster för att Saab borde försatts i konkurs tidigare, men det är naturligtvis lätt att vara efterklok. Men att skulderna var så stora, 13 miljarder kronor, har i alla fall överraskat de flesta. Fredrik Sidahl, vd för Fordonskomponentgruppen som organiserar underleverantörerna, konstaterar i en kommentar: ”Vi har pratat om en fordran kring 1,2 miljarder från leverantörssidan, nu växlar vi upp den sidan med tio gånger. Man kan fråga sig var skulden kommer ifrån?”. Vi kan bara hålla med. När denna tidning kommit ut har det hållits edgångssammanträde och före sommaren vet vi kanske om det blir någon som tar över ”resterna”. Frågan är om Saab Automobile nu är helt uträknat.
Olle Holm