23948sdkhjf

Mercedes-Benz satsar på hybridtekniken



Daimler-koncernen satsar under 2012 och 2013 omkring 100 miljarder kronor på forskning och utveckling, därav cirka 70 miljarder enbart på varumärket Mercedes-Benz. Det är en satsning som ligger i linje med strategin att hela tiden ligga i framkant inom fordonsteknik.

Det senaste exemplet på ny teknik är en satsning på bränslesnålare bilar och inte minst hybridteknik. Mercedes-Benz E-Klass i hybridversion är världens snålaste premiumbil i sedan- och kombiutförande. E 300 BlueTEC HYBRID förbrukar 4,2 liter diesel per 100 kilometer och släpper ut 109 gram koldioxid per kilometer. Modellen kommer på marknaden redan i sommar och till ett pris på 450 000 kronor för sedan och 475 000 kronor för kombimodellen, en minimal prishöjning jämfört med en närmast motsvarande konventionell E-klass.

Motor-Magasinet har provkört och kan konstatera att Mercedes-Benz tekniker verkligen lyckats med den nya Hybridmodellen.

I E 300 BlueTEC HYBRID har man kombinerat en 2,2-liters fyrcylindrig dieselmotor 150 kW (204 hk) med start/stopp-funktion med en kraftfull hybridmodul. Dess 15 kW elmotor är placerad mellan förbränningsmotorn och den 7-växlad automatlådan och bistår dieselmotorn när bilen accelererar och går i generatorläge för återhämtning av bromsenergi. Under motor- och hjulbromsning omvandlas bromsenergin till elektricitet som bidrar till att ladda litium/jon-batteriet. I upp till 70 km/tim kan E 300 BlueTEC HYBRID drivas med enbart den elektriska motorn. När jämn hastighet etablerats och det åtgår lite energi för att bibehålla farten, stängs dieselmotorn av.

Dieselmotorn har ett maximalt vridmoment på 500 Nm medan elmotorn ger ett maximalt vridmoment på 250 Nm. Det finns alltså rejält med kraft för acceleration. Det märks också när man kör. Överhuvudtaget märker man egentligen inte att det finns två motorer i bilen som kopplas in och ur utan att föraren känner av det. Däremot får man alla data på display under körning. Där kan man se energiflödet när diesel- respektive elmotorn är inkopplad, hur mycket som laddas och hur mycket som finns kvar i batteriet.

Hybridmodulen är placerad mellan motorn och momentomvandlaren till den sjustegade automatväxellådan. Den bygger bara 65 mm jämfört med utan el-modul. Teknikerna har slimmat komponenterna ordentligt och E-klass Hybrid väger bara 100 kg mer än den konventinella modellen. Modulen har tre grundfunktioner, startmotor, drivenhet
och generator. Högvoltsbatteriet på 120 Volt, placerat i motorrummet, är skyddat mot såväl mekaniska skador som elektriska fel och har sju frånkopplingsnivåer som säkrar att ingen skall komma till skada och all verkstadspersonal som skall arbeta med bilen måste genomgå särskild utbildning i hur systemet hanteras säkert. Högvoltselnätet är lätt igenkännbart med röda, skärmade kablar. För start och normal drift finns ett 12-volts blybatteri.

 Parallellt med E 300 BlueTEC Hybrid introduceras E 400 HYBRID Sedan med V6 bensinmotor på 306 hk/225 kW och samma elektriska motor och övriga tekniska uppbyggnad av drivlinan.

Olle Holm
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063