Ford och Dow utvecklar lätta och kostnadseffektiva kolfiberkompositer
En viktig del i Fords strategi för högre bränsleeffektivitet är att minska fordonets vikt med upp till 300 kilo före årtiondets slut. För att kunna uppnå målet samarbetar Ford med Dow Automotive Systems, ett företag inom kemikoncernen Dow, för att ta fram avancerade kolfiberkompositer som kan användas i biltillverkning.-Det finns två sätt att minska energiförbrukningen i en bil: man kan dels förbättra omvandlingseffektiviteten i motorn och dels kan man också minska det arbete som motorn måste utföra, säger Paul Mascarenas, som är Fords tekniska chef inom forskning och innovation.
-Idag förbättrar Ford omvandlingseffektiviteten med hjälp av kompakta motorer som EcoBoost® och eldrift. För att minska motorns arbete behöver man ta fram fordon med lägre vikt och förbättrade aerodynamiska egenskaper.
Ford undersöker en rad olika nya material och ser över utvecklingsprocesser och tillverkningsmetoder för att kunna ta fram ett fordon som väger mindre men ändå uppfyller kraven på säkerhet och kvalitet.
Kolfiberkompositer har använts i flygplan och tävlingsbilar i årtionden på grund av den unika kombinationen av hög styrka och låg vikt. Fram tills nyligen har dessa material dock varit alldeles för dyra för att man ska kunna använda dem i tillverkningen av vanliga bilar.
Dow Automotive Systems och Ford har tecknat ett samarbetsavtal som innebär att forskare från de båda företagen arbetar på flera fronter. Utvecklingsteamen kommer att fokusera dels på hur man framställer kolfiber för bilindustrin på ett kostnadseffektivt sätt, dels på vilka arbetsmetoder som ska användas i tillverkningen av fordonskomponenter.
I partnerskapet kombineras Fords erfarenheter av att utveckla och masstillverka bilar med Dow Automotives kompetens inom FoU, materialvetenskap och polymerhantering.
-En lägre vikt ger energibesparingar för alla Fords fordon, tillägger Mascarenas. Men viktminskningen är allra viktigast för att vi ska kunna öka räckvidden för laddhybrider och batteridrivna elbilar.
Partnerskapet innebär också att Ford kan dra nytta av det utvecklingsarbete som Dow Chemical har inlett med den turkiska kolfibertillverkaren AKSA och det amerikanska energidepartementets laboratorium Oak Ridge.
Om arbetet blir framgångsrikt kan kolfiberkomponenter dyka upp i nya Ford-modeller under andra halvan av 2010-talet till följd av att produktutvecklarna försöker uppfylla strängare krav på bränsleeffektivitet och ge laddhybdridbilarna en större räckvidd.