Dåliga däckkunskaper en trafikfara
Svenskarnas kunskap om däckens betydelse för fordonets köregenskaper är över lag dåliga. Det gäller allt från lufttryckets betydelse till kunskap om var de minst slitna däcken bör sitta och om vilket mönsterdjup som är tillåtet. Bara 32 procent känner till att rekommendationen är att de bästa däcken (de med bäst mönsterdjup) alltid ska sitta bak – oavsett om bilen är framhjulsdriven, bakhjulsdriven eller fyrhjulsdriven.
– Har man de sämsta däcken fram känner ofta föraren när greppet börjar släppa och kan då sänka hastigheten och parera riskmomentet. Har man monterat de bästa däcken fram kommer varningen senare och väggreppet för bakvagnen kan redan vara förlorat. Det är extremt svårt att häva den sladden som då uppstår vid en högre hastighet, säger Carl Stenson.
Enligt undersökningen vet bara fyra av tio att minsta tillåtna mönsterdjup för sommardäck är 1,6 mm. För vinterdäck är det minsta lagliga mönsterdjupet 3 mm.