Nya Mercedes Citan premiärvisad i Amsterdam
Citan är Mercedes första modell i den kompakta skåpbilsklassen, och speciellt framtagen för city-företagens behov.
Nya Citan är en bil som sticker ut i sin klassen. Inte bara tack vare sin utmärkande design, utan också genom att den fortsätter i Mercedes mångsidighetstradition.
Redan från början står det klart att den kommer att finnas i tre utföranden, tre chassilängder och med fyra olika motorer.
Citan i skåputförande ser ut att kunna bli en favorit bland småföretagare i stadsmiljö. Med tre olika längder (3,94 m, 4,32 m och 4,71 m) finns det gott om valmöjligheter. En femsitsig version - Mixto - baseras på den längsta versionen. Den har skjutdörrar på båda sidor och har fällbart baksäte och galler som separerar last- och passagerarutrymme.
Tredje versionen är Crew Bus som är baserad på mellanlängden och som även den är femsitsig med fällbart baksäte. Man kan välja om man vill ha Citan med dubbla bakdörrar, eller med uppfällbar baklucka.
Maximal totalvikt är 2.200 kg
Som alltid har Mercedes en lång lista på säkerhetsfunktioner: Inte bara upp till sex airbags, utan även en mängd elektroniska system. Bland annat det elektroniska stabiliseringssystemet ADAPTIVE ESP® som tar hänsyn till bilens aktuella last. Systemet kombinerar ABS-bromsarna med VDC® (Vehicle Dynamic Control) som motverkar under- eller överstyrning och TCS® (Traction Control System). Det omfattar också bland annat antislirsystemet ASR®.
Den som sätter sig i Citan ska känna att det är en Mercedes, förklarade man vid premiären.
Detta rör inte bara materialval, utan också att alla knappar och reglage är utformade enligt Mercedes-standard. Det ska även kännas när man kör. El-hydraulisk direktstyrning och noga utprovad fjädring, stötdämpning och krängningshämning ska borga för detta.
Interiören är försedd med många praktiska fack och utrymmen. Bland annat ett fack i taket ovanför vindrutan i hela bilens bredd.
Fyra motorer
Från början kommer Citan med tre dieslar från 75-100 hästkrafter och en rapp bensinmodell på 114 hästkrafter. Serviceintervallerna är på upp till 4000 mil eller vartannat år!
Premiärvisning för allmänheten blir det på IAA mässan i Hannover i september. De första bilarna beräknas komma till Sverige i oktober.