Avancerad tändstiftsteknik i Lamborghini Aventador J
Lamborghini valde NGK som exklusiv leverantör av tändstift för Aventador, efterträdare till Murciélago. Både Aventador och nya Aventador J har fått extrema motorer. Under huven ruvar en 6,5 liters V12:a som bara väntar på att få pressa ur sig 700 hästkrafter och hela 690 Nm vridmoment. Med den kraften tar sig bilen från 0 till 100km/h på 2,9 sekunder.
Men trots extrem kraft och hissnande fartresurser drar bilen 20% mindre bränsle än sin föregångare. Detta ställer höga krav på tändningen och NGK har därför tagit fram ett helt nytt tändstift, LMAR9AP8J som är speciellt utvecklat för just Aventador.
Det speciella tändstiftet har två sidoelektroder och en mittelektrod med en lasersvetsad platina-ring. NGK använder ädelmetaller då de är extra motståndskraftiga mot korrosion och slitage på elektroderna, problem som ökar i takt med extrema temperaturer och förbränningstryck i nya moderna motorer med hög effekt.
Men den mest unika egenskapen är nog ändå att tändstiftet arbetar som en sensor för motorns styrsystem. Tändstiftets mittelektrod är kopplad till en styrenhet som mäter joniseringen mellan mitt- och sidoelektrod. Systemet känner av vilken kvalité förbränningen håller i motorn och kan därmed justera bränsle-/luftblandningen för att undvika sk. knackningar. Tekniken har tidigare använts med framgång hos t.ex Saab.