23948sdkhjf

Centern vill lösa miljöproblem med hjälp av debattartiklar

Vi har som bekant en alliansregering och i den ingår bland annat de båda centerministrarna Anna-Karin Hatt och Lena Ek, ansvariga för it och energi respektive miljö. Därifrån skulle man kunna förvänta sig förslag och åtgärder för till exempel miljöbilar. Och förslag finns det. Men inte mer förankrade än att de båda ministrarna i en debattartikel gått ut och efterlyst en strategi för miljöbilar efter 2013. Enligt artikeln krävs fler verktyg för att vi ska nå målet om en fossiloberoende fordonsflotta 2030 och ”regeringen måste därför snarast peka ut en strategi som tar vid efter 2013.”

Talar inte ministrarna med varandra i regeringen? För visst är det väl förvånande att ministrar använder sig av en offentlig debattsida för att mana på sina kollegor i regeringen. Det är knappast förvånande att det blivit många reaktioner på debattartikeln. Besked om nya regler välkomnas snarast, låt oss gå från ord till handling, skriver Bil Swedens vd Bertil Moldén i en replik. År 2009 slog riksdagen fast att fossiloberoende eftersträvas. I propositionen ”En sammanhållen klimat- och energipolitik från 2009” står att läsa om en ”fossiloberoende fordonsflotta” men också om en ”fossiloberoende transportsektor”. Dessa två begrepp eller målsättningar har helt olika dignitet. Avser målet hela transportsektorn eller bara vägfordon? Ingen vet. Trafikverket definierar det som att det gäller alla transportmedel; fordon, fartyg och farkoster. Vad är regeringens definition, undrar Bertil Moldén.

Bil Sweden uppmanar nu regeringen att tillsätta en brett förankrad fossiloberoende kommission för att reda ut de frågetecken som i dag skapar extra osäkerhet för branschen. De bägge ministrarna föreslår ett ”bonus malus”-system som innebär en ny skatt på nya bilar med höga utsläpp av koldioxid, medan bilar med låga koldioxidutsläpp ska premieras.Bil Sweden anser dock att det förslaget strider mot en effektiv klimatpolitik och medför stora samhällsekonomiska förluster. Dessutom är det principiellt fel att införa ytterligare ett styrmedel på bilismen, konstaterar Moldén.

Gröna Bilister noterar att miljöbilsboomen knappast räddas av debattartiklar. Visserligen tycker de gröna bilisterna att centerns olika förslag är bra, men: ”Centern måste lämna rollen som tyckare och förstå att de är ett regeringsparti. Vi kommer gärna med förslagen, men förväntar oss att regeringen agerar”, säger Jakob Lagercrantz, ordförande för Gröna bilister.

Från flera olika håll efterlyses nu en handlingskraftig och realistisk miljöpolitik med långsiktiga stimulansåtgärder, eller som Lagerkrantz säger, ”som regeringsparti måste man göra mer än att skriva debattartiklar”. Den som inte håller med räcker upp en hand. I skrivande stund flaggar Hatt för att öka mängden biodrivmedel vilket ska få ned koldioxidutsläppen.

Olle Holm

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.049