23948sdkhjf

Nybilsregistreringarna ökar mest i Norrbottens län

BIL Swedens läns- och kommunfördelade nyregistreringsstatistik för januari-mars visar att Norrbottens län har den största procentuella ökningen av antalet nyregistrerade personbilar hittills i år. I riket som helhet minskade nyregistreringarna med knappt tre procent under första kvartalet, vilket ligger inom ramen för BIL Swedens prognos på 270 000 bilar för i år, vilket i sin tur motsvarar genomsnittet för de senaste tio årens nyregistreringar. Västra Götalands län har den högsta miljöbilandelen. Jämtlands län har återtagit förstaplatsen när det gäller andelen dieselbilar av nyregistreringarna, tätt följd av Norrbottens län.
- De ökade nybilsregistreringarna i Norrbotten hänger samman med den starka konjunkturen för gruvindustrin. Registreringarna under första kvartalet i år ökade även på den största marknaden, Stockholms län, där konjunkturläget är bättre än rikssnittet, bland annat tack vare ett diversifierat näringsliv. Dessutom finns det när det gäller Stockholm demografiska orsaker som en stark befolkningstillväxt som skapar en ökad konsumtion, säger Bertil Moldén, vd för BIL Sweden.

- Bilregistreringarna är en viktig konjunkturindikator och temperaturmätare på tillståndet i ekonomin. I sin senaste konjunkturrapport pekar Konjunkturinstitutet på att den inhemska konsumtionen, där nybilsförsäljningen ingår, blir relativt sett mer betydelsefull för den ekonomiska återhämtningen nu när Sverige inte får lika stor draghjälp av exporten, fortsätter Bertil Moldén.

- Dieselandelen av nybilsregistreringarna är högst i Norrlandslänen, men andelen dieselbilar har under de senaste åren ökat kraftigt i alla län. Den ökade dieselandelen är en bidragande orsak till att de genomsnittliga koldioxidutsläppen från nya bilar minskat i rekordfart eller med en fjärdedel sedan 2005, säger Bertil Moldén.

- Det många inte tänker på är att dieselbilar utan modifieringar kan köras på syntetisk diesel från biomassa och innebär en stor potential att snabbt och enkelt kunna utnyttja förnyelsebara drivmedel. Det är också viktigt och komma ihåg att dieselbilarnas utsläpp av kväveoxider har sjunkit dramatiskt. Nya moderna dieselbilar har ca 90 procent lägre utsläpp av kväveoxider jämfört med dieselbilar från början på 90-talet och med de kommande Euro 6 reglerna skärps kraven på kväveoxider för dieselmotorer ytterligare så att de nästan kommer att vara nere på bensinbilarnas nivå, avslutar Bertil Moldén
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063