23948sdkhjf

Citroën storsatsar på kinesiska marknaden

Kina är världens största bilmarknad och för Citroën är det den näst största marknaden med en årlig försäljning på 220 000 fordon. För Citroëns tillväxtstrategi är Kina dock företagets högst prioriterade marknad. Med två joint ventures, som kompletterar varandra väl, tar Citroën under 2012 ett kliv framåt på den kinesiska marknaden. Efter ett år med rekordförsäljning i Kina firar Citroën 20-årsjubileum med sitt första joint venture, Dong Feng. Det gör man genom att på bilmässan i Beijing, som just pågår, visa sin nydesignade sedan, C-Quatre, och den nya C4 Aircross. Citroën startar i år även lanseringen av sin DS-serie i Kina. Det sker i samarbete med Changan, ett andra joint venture. Genom att premiärvisa konceptbilen Numéro 9 på bilmässan ger man dessutom en försmak av Citroëns framtida modeller.
DONG FENG CITROËN firar 20-årsjubileum i år. Med ett nätverk på 360 återförsäljare har Citroëns första kinesiska joint venture producerat och sålt 1,6 miljoner fordon sedan starten och under 2011 satte man ett nytt försäljningsrekord med nära 220 000 fordon. 2012 års bilsalong i Beijing utgör ett utmärkt tillfälle för Citroën att visa upp sitt modellprogram i C-serien.
CITROËN C-ZERO, märkets helt eldrivna stadsbil. C-ZERO kommer att passera Kina i sommar på en deletapp av sin Elektriska Odyssey. Det rör sig om den första Jorden Runt-resan som genomförs med en elbil. Elbilen lämnade Frankrike den 11 februari i år. Det är cirka 80 år efter att en bandvagn som ingick i den “Gula Expeditionen” ankom till Beijing. Expeditionen organiserades av märkets grundare André Citroën.
I ett vidsträckt land som Kina med en befolkning på 1,3 miljarder och där mobilitet är ett centralt problem visar CITROËN upp sin konceptbil Tubik. Denna minibuss i high-tech och med 9 säten förkroppsligar märkets vision om bilburna transporter framöver med tyngdpunkten lagd på delat och smart resande. Vid sidan om Tubik finns CITROËN C-Quatre VTS utställd på mässan. Det är en 100 % kinesisk konceptbil som baserar sig på den faceliftade C-Quatre Sedan.

CITROËN DS5 hade sin världspremiär på Shanghai Motor Show 2011 och som en följd av detta går starskottet 2012 för CITROËN och CHANGAN och DS-serien på den kinesiska marknaden. Changan är märkets andra joint venture i Kina, samarbetet invigdes i november förra året. DS4 och DS5 kommer att lanseras i slutet av juni, tätt följt av DS3 under andra halvåret. CITROËN DS5 börjar produceras lokalt under 2013.
För att säkerställa att lanseringen av DS-serien blir en succé öppnar Changan, Citroëns andra joint venture, 24 försäljningsställen under perioden juni till december. Nätverket kompletteras med DS Stores i olika stadskärnor och därmed kommer man att ha totalt 33 försäljningspunkter vid årets slut.
En annan stjärna, som gör sin världsdebut på mässan, är Citroëns senaste konceptbil “Numéro 9”. Den ger en försmak av DS-seriens visioner och visar stilkoder för nästa tre DS-modeller.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094