Spin-off från Chalmers skapar nytt elfordonsbolag
55 000 ingenjörstimmar utvecklat det nya elektriska arbetsfordonet Nimbell Trigo. Tillsammans med en erfaren styrelse och partners inom fordonsklustret har bolaget nu lanserat sin första produkt.
Nimbell Trigo är den nya generationens elektriska arbetsfordon för hållbara stadstransporter. Fordonet är en trehjulig motorcykeltrike med full hytt och värme. Genom att kombinera lösningar från bilindustrin med smidigheten från mopeder erbjuder Nimbell Trigo förbättrad prestanda, hållbarhet, användarvänlighet och vinteranpassning. Detta gör att användandet av elfordon kan öka
inom citydistribution, parkförvaltning, fastighetsunderhåll och andra närtransporter. En väggodkänd förserie testas nu i olika användares verksamheter och resultaten är goda.
Resan började 2009 inom ramarna för Chalmers Entreprenörsskola och Encubator där entreprenörsstudenterna Jonas Mårtensson och Gustav Nilsson startade projektet Nimbell med syftet att utveckla nya elektriska arbetsfordon. I brist på resurser och kapital inleddes samarbeten med flera avdelningar på Chalmers. Första året var ett trettiotal teknologer involverade i användarstudier, marknadsundersökningar och framtagning av nya produktkoncept. Resultat blev en trehjulig motorcykeltrike kallad Nimbell Trigo och kundmöten och fokusgrupper med användare bekräftade att konceptet fyllde ett tydligt behov. Baserat på den positiva responsen från marknaden och de lyckade samarbetena med Chalmers så engagerades ett tjugotal nya teknologer för att vidareutveckla Nimbell under det andra året.
- Samarbetet med Chalmers har varit en riktig win-win-situation. Inom Nimbell får vi tillgång till många talangfulla teknologer med kreativa idéer och teknologerna får riktiga projekt att arbete med
där deras resultat snabbt kan testas i verkligheten, säger Gustav Nilsson, grundare och vice VD i Nimbell AB.
För att kommersialisera projektet och industrialisera Nimbell Trigo behövdes ny kompetens. Entreprenörerna Jonas och Gustav samlade ihop en erfaren styrelse med fordonsveteraner som brann för entreprenörskap och miljöanpassade fordon.
- Jag har jobbat inom fordonsindustrin i över 25 år och när jag träffade på grabbarna i Nimbell tog jag beslutet att engagera mig för att jag gillade syftet med Nimbell och har länge sett ett behov för elektrifiering av lätta och medeltunga arbetsfordon, säger styrelseordförande Per Svantesson.
Bolaget Nimbell AB bildades 2010 och tillsammans med styrelsens och Encubators breda kontaktnät skapades ett nätverk av industriella aktörer inom fordonsklustret som gjorde det möjligt att ta nästa
steg. De första prototyperna byggdes i samarbete med ABAK i Trollhättan och nu i vår lanserades den första pilotserien.
- Nu blickar vi framåt och vill etablera Nimbell Trigo på marknaden. I första skedet jobbar vi med kunder på hemmaplan, men vi har redan goda kontakter med flera nordeuropeiska aktörer. För att snabba på tillväxten söker vi nu starka finansiella och industriella partners som vill vara med på resan, säger Jonas Mårtensson, grundare och VD i Nimbell AB.