23948sdkhjf

Första renhållningsbilen med Euro 6

Tack vare det moduluppbyggda produktsystemet kan Scanias Euro 6-motorer användas för nästan alla tillämpningar på marknaden. Euro 6-installationen tar heller inte upp någon extra plats på chassit. Det utställda fordonet är en fullt utrustad slamsugarbil och i montern finns också ett lätt allhjulsdrivet lastbilschassi för brandbekämpning eller kommunala tillämpningar.
Den fyraxliga slamsugarbilen med Euro 6-motor är ett prov på paketeringskonst. Påbyggnaden tar upp det mesta av utrymmet mellan axlarna. Tack vare Scanias kompakta Euro 6-lösning, med en ljuddämpare som inte tar mer plats än för Euro 5, blir arbetet enkelt för påbyggaren – installationen är densamma.

Trots att den är kompakt innehåller ljuddämparenheten alla delar som krävs för att klara den komplicerade efterbehandlingen med Euro 6. Avgaserna passerar först genom en oxiderande katalysator som förbereder dem för nästa steg i processen, ett partikelfilter, via dubbla SCR-katalysatorer som tar bort kväveoxider och vidare ut genom dubbla slipkatalysatorer som avlägsnar kvarvarande ammoniak. Allt detta ryms inuti ljuddämparenheten.

– Att montera en så komplicerad påbyggnad på Scanias Euro 6-chassi var riktigt enkelt, säger Brian Stage som är VD för den danska påbyggaren J Hvidtved Larsen A/S i Silkeborg. Påbyggnaden är identisk med den vi använder för Euro 5-fordon, vilket är en stor fördel ur kostnads- och ledtidssynpunkt.

Slamsugarbilen är en Scania G 480 8x2 med två styrda framaxlar och hydrauliskt styrd stödaxel bakom drivaxeln. Euro 6-motorn på 13 liter ger 480 hk och ett vridmoment på hela 2500 Nm, vilket räcker mer än väl för att driva fordonet såväl som kraftuttagen för kringutrustningen. I montern finns också ett Scania P 310 4x4- chassi med 9-liters Euro 5-motor. Ett komplett fordon med detta chassi är cirka 700 kg lättare än motsvarande 13-litersfordon.

Scania introducerade sina första Euro 6-motorer för ett år sedan, för att ge förutseende transportörer möjlighet att ligga steget före de kommande utsläppsreglerna. Scanias Euro 6-fordon har sedan dess varit i drift hos kunder och testats av pressen med utmärkt resultat.

Euro 6-reglerna träder i kraft för nya modeller den 31 december 2012 och för alla nya fordon ett år senare. Lagstiftningen har nu antagits, vilket gjort det möjligt att registrera Scanialastbilar som Euro 6-fordon i ett flertal länder. Subventioner som uppmuntrar transportörer att investera i renare teknik införs för närvarande av myndigheter i flera länder i Europa.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047