Den nya däckmärkningen kan minska åkeriers bränslekostnader
Däckmärkning kommer att spela en viktig roll för förbättringen av bränsleeffektiviteten i Europa enligt Goodyear Dunlop. Den nya däckmärkningen, som blir obligatorisk från och med den 1 november 2012, kommer att sätta fokus på rullmotstånd och följaktligen bränsleeffektivitet, vilket förväntas påverka åkerier när de köper däck. I en undersökning som företaget nyligen genomförde framgick att endast 40 procent av operatörerna köpte bränsleeffektiva däck till sina fordon[1]. Det innebär att över hälften av åkerierna i Europa förbrukar bränsle i onödan och tar därmed inte vara på möjligheten att sänka sina driftkostnader. Goodyear tror att däckmärkningen kommer göra åkerierna mer medvetna om däckens betydelse för bränsleeffektiviteten, vilket kommer bidra till lägre driftkostnader och därmed även lägre CO2-utsläpp.
De däck Goodyear tillverkar idag har enastående prestanda, i synnerhet i fråga om bränsleekonomi, och företaget är övertygat om att det kommer uppnå höga klassificeringar när märkningen införs senare i år. Särskilt bränsleeffektiv är Goodyears Marathon Long Haul-serie, som nyligen har förbättrats ytterligare genom lanseringen av styr- och drivdäcken LHS II + och LHD II +. Goodyear Marathon sticker ut i jämförande tester[2] både när det gäller bränsleekonomin och bromsförmågan i väta. Dessa däck ingår i ett brett sortiment av Goodyear-produkter som vi beräknas få höga klassificeringar när märkningen påbörjas i november.
Goodyear Dunlops undersökning ingick i en europeisk bränsleeffektivitetskampanj som inleddes på ett seminarium i Bryssel i januari.