Scania levererar chassier till trådbussar i São Paulo
– Ordern från Ambiental Trans är ett svar på myndigheternas kontinuerliga arbete med att uppdatera vagnparken för att minska utsläppen, säger Wilson Pereira som är ansvarig för Scanias bussförsäljning i Brasilien. En trådbussprototyp från Scania, som körs av en annan operatör i São Paulo, visar att konceptet fungerar. Diskussionerna fortsätter med denna operatör om en utökad order.
– Trådbussens konstruktion utgår från en 15-meters treaxlig lågentrébuss med hydrauliskt styrd stödaxel bakom drivaxeln. Det är en perfekt kombination för städer där det är trångt på gatorna och manövrerbarheten är avgörande.
Trådbussen har en elmotor från WEG med hög prestanda. Den kräver ingen växellåda och driver hjulen via en kardanaxel kopplad till drivaxeln. Karossen byggs av Caio och integreringen av eldriften görs av specialisten Electra. I kupan på taket finns en uppsättning reservbatterier som ger en räckvidd på 3-5 kilometer, för att exempelvis klara störningar i strömtillförseln eller omdirigeringar av trafiken.
Kollektivtrafiken i megastaden São Paulo sköts av 17 000 bussar. Miljöproblem gör att intresset för trådbussar ökar och vagnparken på för närvarande 400 fordon växer snabbt. De flesta busslinjer drivs på licens under överinseende av ett kommunalt bolag som ansvarar för planering och drift av kollektivtrafiken. Operatörerna använder ett gemensamt biljettsystem, vilket förenklar omstigning och ger snabba passagerarflöden vid hållplatser och stationer.