Volvo Cars jagar spjutspetsteknik
Att få ned kostnaderna är primärt för Volvo CC. Inom tre år ska företaget ha sänkt sina kostnader med 20 procent, ett arbete som kommer att påverka företagets leverantörer.
– Vi kommer att vara tuffa. Men det finns en anledning till det. Det är bara att slå upp tidningarna för att förstå varför; marknaden har kollapsat på vissa håll, säger Peter Börjesson när han intervjuas i Hot Spot på Elmia Subcontractor.
I Volvos "sparkampanj" väljer man att lägga ett stort ansvar på leverantörerna som ska få stå för en hel del av utvecklings- och idéarbetet. Men också besparingarna.
– I vissa fall kan vi använda marknadskrafter där vi kan spela ut leverantörer mot varandra. Det gör att vi hittar de mest konkurrenskraftiga leverantörerna. Men det handlar inte bara om att sänka priserna rakt av, utan att säkerställa att vi väljer rätt teknik och rätt lösningar för framtidens bilar.
Under hösten 2013 öppnar Volvo CC upp sin första fabrik i Kina. Planen är att en tredjedel av företagets produktion ska ske här, vilket innebär att Volvo utvecklar samarbeten på plats i Kina. Produktion av detaljer kommer sedan att kunna exporteras till Sverige.
– Vi har redan företaget som följt med oss och etablerat produktion i Kina och är då kan man säkerligen ta del av den exportmöjlighet som kommer att erbjudas, menar Peter Börjesson.
Vilket blir nästa land ni startar fabrik i?
– Det är väl ingen hemlighet att vi tittar på Nordamerika. Det är för dyrt att exportera bilar dit, så en lokal produktion är nödvändig.