Mekonomen: minskat resultat men ökat kassaflöde
Koncernchefen kommenterar:
"Integrationsarbetet av Meca har varit framgångsrikt. Meca visar ett starkt resultat för det tredje kvartalet. Nettoomsättningen uppgick till 381 MSEK och rörelseresultatet, som påverkats positivt av synergieffekter, blev 52 MSEK och rörelsemarginalen uppgick till 14 procent.
Sørensen og Balchen har även under det tredje kvartalet påverkats av en svag konsumentmarknad. Nettoomsättningen under det tredje kvartalet minskade till 180 (190) MSEK och rörelsemarginalen uppgick till 10 (13) procent.
Mekonomen Norge uppvisade under kvartalet en rörelsemarginal på 14 (17) procent och nettoomsättningen minskade till 195 (208) MSEK. Mekonomen Fleet fortsätter att utvecklas väl i den norska marknaden.
Rörelseresultatet i Danmark minskade till -15 (18) MSEK med en rörelsemarginal om -9 (10) procent, som följd av såväl en snabb försämring av marknadsläget som ökat konkurrenstryck. Nettoomsättningen minskade under det tredje kvartalet till 157 (187) MSEK medan den underliggande nettoomsättningen minskade med 8 procent. Åtgärder vidtas löpande för att anpassa strukturen och kostnadsmassan i Danmark till den rådande marknadssituationen, med fokus på att bibehålla vår starka position i den danska marknaden.
I Sverige uppgick rörelsemarginalen till 17 (20) procent under det tredje kvartalet. Reserveringar avseende fordringar på Panaxia om 6 MSEK har påverkat resultatet negativt. Nettoomsättningen minskade med 6 procent och den underliggande nettoomsättningen minskade 5 procent. Försäljningen till anslutna verkstäder har utvecklats väl.
I Finland utvecklas de nya enheterna i positiv riktning och Mekonomens koncept passar den finska marknaden väl.
Vi har under hela året sett över vår kostnads-, butiks- och logistikstruktur och successivt vidtagit åtgärder. I den rådande marknadssituationen finns också möjligheter att göra ytterligare strukturgrepp. Som tidigare kommunicerats förväntar vi oss en fortsatt svag marknad under resten av 2012. Bilbranschen är bland de första branscherna in i lågkonjunkturen och vi ser att andra branscher nu också drabbas. Vår del av bilbranschen går även tidigt ur lågkonjunkturen och vi ser samma mönster nu som 2008, då en svag marknad sedan följdes av en återhämtning. Vi har under tredje kvartalets senare del sett att den nedåtgående trenden börjat plana ut. Sammantaget ser vi fortfarande goda möjligheter till en organisk tillväxt under de kommande åren, samtidigt som vi rustar oss för en period av fortsatt svag marknad."
Håkan Lundstedt, VD och koncernchef