23948sdkhjf

VW Polo R WRC startar i Monte Carlo-rallyt



Efter 17 månader av förberedelser, 20 000 testkilometer och 1 700 nykonstruerade bildelar är det nu dags att bekänna färg. Det legendariska Monte Carlo-rallyt markerar starten på en ny era för Volkswagen i motorsportens värld; första tävlingen med nya rallybilen Polo R WRC.

Monte Carlo-rallyt går av stapeln 15-20 januari och är säsongens första av 13 deltävlingar i rally-VM. För Volkswagen blir det tävlingsdebut med den helt nyutvecklade rallybilen Polo R WRC. Första specialsträckan körs på morgonen den 16 januari.
– Jag kan inte vänta med att äntligen få komma igång. Hela teamet på Volkswagen ser fram emot WRC-debuten av Polo R WRC, säger Jost Capito, chef Volkswagen Motorsport.

Med starten i FIA World Rally Championship (WRC) fortsätter Volkswagen sin framgångsrika väg inom motorsporten. Senast vann Volkswagen totalsegern i det tuffa Dakar-rallyt tre år i följd; 2009, 2010 och 2011 med Race Touareg. Nu är det rally som gäller.
– VM-tävlingar i toppklassen WRC är ny mark för oss. Dessutom har Polo R WRC utvecklats från grunden med nya innovationer. Monte Carlo-rallyt kommer att ge oss en första indikation på hur vi står oss jämfört med de andra teamen. Våra konkurrenter har två års erfarenheter av de regler som trädde i kraft 2011 och har kört WRC i många år. Vårt mål med Monte Carlo-rallyt är att få så mycket erfarenhet som möjligt och att komma i mål med båda bilarna, fortsätter Capito.

Volkswagens fabriksteam består av förarparen Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (båda från Finland) och Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (båda från Frankrike) – två unga förarpar som redan har lång erfarenhet av VM-tävlingar. Liksom Latvala och Anttila, har Ogier och Ingrassia vunnit sju deltävlingar i WRC.

Latvala och Anttila startar säsongen i bil nummer 7. I nummer 8 sitter Sébastien Ogier och Julien Ingrassia, som har varit kontrakterade för Volkswagen sedan slutet av 2011 och har spelat en betydande roll i utvecklingen av Polo R WRC. Rallybilen är permanent fyrhjulsdriven och har en 1,6-liters motor på 315 hästkrafter. Vridmomentet är 425 Nm vid 5 000 varv/minut.

Volkswagen Motorsport kan knappast stå inför en svårare utmaning. Monte Carlo-rallyt är det äldsta rallyt i världen och kördes för första gången 1911. Majoriteten av rallyt körs på smala och hala asfaltsvägar i de franska alperna norr om Monaco. Medan vägarna nära Medelhavet är mer torra, står förarna inför svartis och snö på de många bergssträckorna. Detta gör det nödvändigt att välja rätt däck, och gör rallyt till en av de tuffaste i VM-kalendern.

Tankar inför Monte Carlo-rallyt

Jari-Matti Latvala, Polo R WRC #7
– Jag kan knappt vänta på att säsongen ska komma igång. Jag har fem år som fabriksförare i WRC i bagaget, men både Volkswagen Motorsport och Polo R WRC är nytt för mig. I det avseendet kommer jag att göra två debuter. Testerna hittills har visat att Polo R WRC är mycket tillförlitlig. Detta är förmodligen den viktigaste upptäckten hittills och en bra grund för den framtida tekniska utvecklingen under säsongen. Jag har redan fått en bra känsla för bilen på asfalt och snö, vilket är ett gott tecken inför Monte Carlo-rallyt. Det är jättekul att köra Polo R WRC. Den är mycket stabil och motorns körbarhet är också mycket bra. Jag skulle vilja få en bra start på säsongen. Resultatet är inte högsta prioritet ännu, även om jag naturligtvis gärna vill plocka några VM-poäng.

Sébastien Ogier, Polo R WRC #8
– Monte Carlo är ett mycket speciellt rally. När allt kommer omkring är det mitt hemmarally. Säsongsöppningen nära mitt hem blir en upplevelse utöver det vanliga för hela teamet, eftersom det är första rallyt med nya Polo R WRC. Vi har arbetat för detta ögonblick i över ett år. Vi kan knappt vänta med att äntligen komma igång. Det är emellertid svårt att bedöma hur vi kommer att stå oss jämfört med de andra teamen som vi ännu inte har tävlat mot under konkurrensmässiga förhållanden. Att göra sin debut i ett VM med en helt ny bil är en stor utmaning, särskilt som de andra tillverkarna har flera års mer erfarenhet än oss. Av denna anledning måste vi vara tålmodiga och koncentrera oss på att komma i mål utan problem. Erfarenheten visar att detta är allt annat än enkelt i ett rally som Monte Carlo där vad som helst kan hända.

Tre frågor till Jost Capito

Om du kunde välja ett rally för Polo R WRC att göra sin debut på – skulle du då välja Monte Carlo-rallyt?
– Monte Carlo-rallyt är inte bara det mest legendariska rallyt i kalendern, utan också det svåraste och mest komplexa. Underlaget växlar mellan is, snö, regn och torr asfalt, vilket kan göra strategin svår och val av däck något av ett lotteri. Rallyt är en höjdpunkt och vi är självklart mycket glada över att Polo R WRC gör sin debut här.

Med Sébastien Ogier och Jari-Matti Latvala har du två mycket snabba förare. Vem tror du mest på?
– De är båda lika starka. Som skandinav växte Latvala upp på grus, men han har gjort enorma framsteg på asfalt under de senaste åren. Detsamma gäller Ogier, som också har vad som krävs för att vinna på alla underlag. Båda har sju WRC-vinster. I slutändan kommer det att vara den som har bäst form för dagen som avgör vem som är snabbast.

Vilka mål har Volkswagen för 2013-säsongen?
– Vi är medvetna om att vi får starkt motstånd från konkurrenter med årtionden av erfarenhet från WRC. Och vi har en ny bil som gör sin tävlingsdebut. Därför måste vi vara realistiska. Målet är att komma på pallen i tävlingarna under andra halvan av säsongen.

WRC-kalendern 2013

Monte Carlo, 15-20 januari
Sverige, 7-10 februari
Mexico, 7-10 mars
Portugal, 11-14 april
Argentina, 2-5 maj
Grekland. 31 maj-2 juni
Italien, 20-23 juni
Finland, 1-3 augusti
Tyskland, 22-25 augusti
Australien, 12-15 september
Frankrike, 3-6 oktober
Spanien. 24-27 oktober
Storbritannien, 13-17 november

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109