23948sdkhjf

Sverigepremiär för nya Peugeot RCZ

Föryngringen av RCZ märks tydligaste i designen. Redan på de första teckningarna ville man medvetet ge bilen en modernare stil, ännu mer exklusiv och unik än den utgående generationens. Den helt nya fronten, sportig och svepande i linjerna, samspelar med de kraftfulla bakre hjulhusen och det karaktäristiska ”dubbel-bubbel-taket”. Den nya synergin mellan fram- och bakparti ger en kaross med ett helt nytt uttryck. De nya linjerna på motorhuven ger intrycket av att området blivit mer kompakt. På huven sitter också, precis som på övriga Peugeot-modeller, det nya emblemet med ett lejon vars yta växlar från blank krom till mattborstat.

Interiören har vidareutvecklats för att öka kvalitetskänslan, in i minsta detalj. 
RCZ har alltid varit praktisk, med för segmentet ovanligt väl tilltagna förvaringsutrymmen. Bagageutrymmet sväljer hela 384 liter, samt ytterligare (30 liter) under lastgolvet. Fälls baksätets ryggstöd maximeras lastvolymen till 760 liter. RCZ erbjuds med åtta olika karossfärger, varav två är nya. Utbudet av effektiva motorer är stort.

På den svenska marknaden marknadsförs 1,6 Turbo 147 kW (200 hk) Euro 5, 275 Nm, 6-växlad manuell. CO2: 155 g/km och 6,7 l/100 km. RCZ har MacPherson framvagnsupphängning och halvstel axel bak med anpassade inställningar för fjädring/stötdämpning och hjulvinklar. Teknikerna har kunnat ge bilen en låg markfrigång och låg tyngdpunkt. Hjulaxlarna har breddats och fälgarna är stora, 18 eller 19 tum. Den aktiva bakre vingen bidrar också till prestandan. Den justeras automatiskt i två olika vinklar beroende på hastighet – allt för att skapa bästa möjliga aerodynamik och stabilitet.




Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062