23948sdkhjf

Kritik mot regeringens tjänstebilspolitik



Energiminister Anna-Karin Hatts besked att nedsättningen av förmånsvärdet för alternativt drivna tjänstebilar förlängs med ytterligare tre år, förvånar Ronny Svensson, vd på tjänstebilsförlaget Ynnor AB.
- Det är en tandlös subvention som väl bara glädjer dem som redan har dyra gasbilar, säger han och konstaterar att förlängningen egentligen inte förändrar någonting men att det inte direkt ökar företagens förtroende för regeringens politik.

Beskedet från energiminister Anna-Karin Hatt lämnades inför presentationen av vårens budgetproposition på måndag. Det nedsatta förmånsvärdet kommer liksom tidigare omfatta elbilar, gasbilar och laddhybridbilar. Nedsättningen föreslås även fortsättningsvis vara 40 procent av förmånsvärdet för närmast jämförbara konventionella bil, dock högst 16 000 kronor per år, och kommer endast föraren av tjänstebilen till godo.
- Här är det viktigt att förstå hur tjänstebilsmarknaden fungerar i grunden, säger Ronny Svensson. Det är inte förarna som bestämmer vilka bilar som ska köpas. Det är företagen. Alltså måste styrmedlen främst riktas mot ägaren om man vill ha bästa effekt.

Nedsättningsmöjligheten för alternativt drivna tjänstebilar infördes för över ett decennium sedan, när detta fortfarande var ny och obeprövad teknik och som en del i bilindustrins teknikutveckling. Idag tillverkas inte längre några etanolbilar i Trollhättan och framgången för kinesisktägda Volvos satsning på gasbilar och laddhybrider är inte beroende av tre års nedsatta förmånsvärden för svenska tjänstebilsförare.
- Förlängningen gynnar visserligen laddhybriderna, men det är en teknik som ändå kommer att locka allt fler nybilsköpare, hävdar Ronny Svensson, som konstaterar att efter bland annat Toyota och Volvo lanserar nu flera andra märken laddhybrider på den svenska marknaden.
- Framtiden finns i elektrifiering på olika sätt, säger han.
Regeringen räknar med att den förlängda nedsättningen av förmånsvärdet för tjänstebilar som är miljöbilar kostar ca 200 miljoner kr per år.
Inför budgetpropositionen ger Anna-Karin Hatt också besked om att skattebefrielsen för höginblandade och rena biodrivmedel, som E85 och biogas, blir kvar också efter 2013.

Fakta Bilförsäljning
2012 såldes 4 396 etanolbilar i Sverige, av vilka ungefär två tredjedelar köptes av företag.
2009 såldes totalt 32 319 etanolbilar, varav nästan 19 000 köptes av företag.
2012 såldes 3 873 gasbilar i Sverige, av vilka alla utom 39 köptes av företag.
2009 såldes totalt 4 269 gasbilar, av vilka alla utom 189 köptes av företag.
2012 såldes totalt 280 000 nya bilar i Sverige.



Bild: Energigas Sverige


Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078