23948sdkhjf

FKG välkomnar att faktura ska betalas på 30 dagar


Små och medelstora företag samt underleverantörsföretag ska inte tvingas att agera bank, vilket blir effekten av indirekt kreditgivning vid långa betalningstider. Därför välkomnar FKG – Fordonskomponentgruppen regeringens förslag om en tvingande lagstiftning med 30 dagars betalningstid i näringslivet. FKG vill även ha tydliga övergångsregler.


Detta skriver Fordonskomponentgruppen i det remissvar som skickats till justitiedepartementet.


– Vi vill motverka ett osunt affärsklimat därför vill vi ha en tydlig lagstiftning utan några undantag, säger Fredrik Sidahl, vd för FKG.


Det var i januari som regeringens lagförslag kring betalningstider i näringslivet och offentliga sektorn röstades ner i riksdagen av en samlad opposition. Regeringens motgång grundade sig i en enda mening i slutet av lagförslaget som förenklat kan tolkas ”såvida parterna inte kommer överens om något annat” – en skrivning som i praktiken gjorde hela lagtexten verkningslös, enligt FKG och flera andra näringslivsrepresentanter.


Lagförslagets del avseende betalningstider i näringslivet återremitterades till justitiedepartementet, som återkommit i frågan.


I syfte att främst stärka de små- och medelstora företagens ställning, ligger nu en promemoria med ett förändrat, skärpt, lagförslag ute på remiss.


– Mer än 95 procent av våra medlemmar vill ha en tvingande lagstiftning med 30 dagar som maximal betalningstid.


– Dessutom vill de ha tydliga övergångsregler som begränsar även ingångna avtals giltighet över tiden, berättar Fredrik Sidahl.


Enligt Sidahl gör stora beställare idag, drivna av debatten, försök med att skriva in klausuler om långa betalningstider i nya inköpsavtal.


– Därför måste lagen även ha ett tydligt stipulerat datum då alla betalningstider ska gälla enligt lag så att ingen kan kringgå den, påpekar Fredrik Sidahl.


I sitt remissvar lägger FKG stor vikt vid kravet på ett sunt affärsklimat.


– Missbruket av att utnyttja ett förhandlingsövertag är utbrett inom fordonsindustrin. Detta leder allt för ofta till kredittider på flera månader samtidigt som löner, hyror el, etc ska betalas på 30 dagar, säger Fredrik Sidahl.


Fenomenet med långa betalningstider har sitt ursprung i den franska bilindustrin. I mitten av 90-talet hade den stora problem, varvid leverantörsindustrin som en vänlig gest temporärt accepterade längre betalningstider. Något som senare har kommit att bli branschpraxis.


– Men det är också de franska myndigheterna som har varit pådrivande kring en ny, skärpt lagstiftning som i sin tur kommit att ligga till grund för det nya EU-direktiv kring betalningstid som nu införts, avslutar Fredrik Sidahl.



Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064