23948sdkhjf

Världens äldsta bil visas i Malmö

Världens äldsta bil finns nu på Malmös Tekniska museum som en en del i temautställningen ”Framtidens fordon”. Här passar Benz Patent Motor-Wagen från 1885 perfekt, säger museiintendent Nils Björhem, när han placerar replican i montern, och han fortsätter:

- För att kunna se framtiden måste man ha historiken klar för sig och vad kan vara bättre som publikmagnet än den första bil som patenterats med en förbränningsmotor.

Malmös Tekniska museum temautställning ”Framtidens fordon” pågår året ut och har ett brett anslag med både två- och fyrhjulingar. På första plats står emellertid Benz trehjuliga Patent Motor-Wagen, som också spelar huvudrollen i ett TV-program inom kort. Det utställda exemplaret är en nytillverkad modell, en replica, av världens första bil med förbränningsmotor.

Originalet byggdes 1885 av Carl Benz och patentansökan med nummer 37435 lämnades in den 29 januari 1886. Patentet godkändes i november det året. Det var Carls Benz fru, Berhta, som finansierade utvecklingen av den trehjuliga bilen. Med dagens standard skulle det ha varit hon som ägde rätten till patentet. På den tiden var det emellertid inte tillåtet för gifta kvinnor att söka patent, alltså tillskrevs Benz Patent Motor-Wagen maken. Carl Benz presenterade bilen för allmänheten första gången den tredje juli 1886 i tyska Mannheim.

Svänghjul

Efter att Carl Benz 1873 utvecklat en kolvmotor, fortsatte han jobbet med att ta fram en bil som kunde drivas av denna motor. Motorns effekt var 0,75 hästkrafter vid 400 varv per minut och motorn var extremt lätt för sin tid, den vägde bara 110 kilo. Ett stort svänghjul (det liggande metallhjulet längst bak i bilen) hjälpte till att hålla motorn igång mellan arbetstakterna och drivningen skedde med hjälp av kedjedrift till bakaxeln, som var försedd med differential.
Senare byggde Benz bil nummer två med en motor på två och bil nummer tre med en motor på tre hästkrafter. Den ”face-liftade” version hade trä- i stället för stålekrade hjul och läderbromsar på bakhjulen. Det behövdes då den rusade iväg i 16 kilometer per timma! Två av de första exemplaren finns hos en privat samlare i Storbritannien respektive på Münchens tekniska museum.

Första långturen

Den första långturen körde Bertha Benz i augusti 1888 med bil nummer tre - förmodligen utan makens vetskap. Resan genomfördes för att visa bilens höga tillförlitlighet. Bertha tog med sig tonårssönerna Eugen och Richard på resan, som gick från Mannheim via Heidelberg och Wiesloch till Berthas hemstad Pforzheim. Bertha var inte bara förare, utan också mekaniker. Förgasaren rengjordes med ett hårspänne och ett strumpeband användes för att isolera en ledning. Bilen tankades på apoteket i Wiesloch, där dåtidens bensin (bensen) kunde köpas på flaska. Väl framme i Pforzheim skickade hon telegram till Carl Benz och berättade att resan gått bra. Tre dagar senare körde de tre hem igen. Resan var totalt 194 km och numera körs vart annat år en veteranbilsparad den historiska sträckan för att högtidlighålla minnet av den första långturen med bil.

Journalisten Christer Gerlach har kört i Bertha Benz hjulspår. Den första maj klockan 19:00 visar TV4 Fakta och senare TV4 Play dokumentären, som ingår i en serie med rubriken ”Bilar som förändrade världen.

Teknisk data:
Cylindrar: 1
Cylindervolym: 954 kubikcentimeter
Effekt: 0,75 hk (0,55 kW) vid 400 motorvarv per minut
Max fart: 16 kilometer per timma
Vikt: 265 kilo
Produktion: 1886 (serieproducerad mellan 1888-1893)

Bildtexter:

Nils Björhem, Malmös Tekniska Museums intendent, och Patrik Blixt, tekniker på Mercedes-Benz Sverige AB, kör in världens äldsta bil, Benz Patent Motor-Wagen, i utställningen ”Framtidens fordon”, som pågår året ut.

Här står Benz Patent Motor-Wagen på första plats i utställningen ”Framtidens fordon” på Malmö tekniska museum, placerad av (fr v) museiintendent Nils Björhem, museets tekniker Bengt Dahlström och Mercedes-Benz Sverige AB:s tekniker Patrik Blixt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078